Omslagsbild: Innan floden tar oss

Recensionsdatum: 2012-04-02
ISBN: 978-91-1-304081-3

Innan floden tar oss

Sofia och Janne packar väskorna för att bosätta sig utomlands. Sofia har höga ambitioner för sitt nya jobb som biståndschef på svenska ambassaden i Dhaka, huvudstaden i Bangladesh. Janne ställer motvilligt in sig på att vara medföljande man och ta hand om hem och barn.

Samtidigt mördas en ung kvinna, Mukta, av sin man i en liten by långt ute på landsbygden. Hennes småsystrar flyr till Dhaka för att undvika att giftas bort med åldrande män.

Mötet med verkligheten i Dhaka blir lika omtumlande för svenska Sofia och Janne som för flickorna från byn och deras tillvaro vävs snart samman med de unga systrarnas. Deras förutsättningar är helt skilda men var och en drivs av sin övertygelse, sina mål och drömmar. Sofia stöter snart på hinder i sitt arbete med jämställdhetsfrågor och byflickorna upptäcker att de kan tjäna egna pengar.

Berättelsen synliggör en värld med festande diplomater, magra textilarbetare och svenska småbarnsfamiljer. En värld där karri­äri­ster och idealister samsas runt samma pool och där terrorism och tennismatcher präglar vardagen.

Innan floden tar oss är en roman som doftar och stinker, sprakar av färg, brusar av liv och tar oss till platser och händelser i en myllrande fart. Med samma närvaro och humor skildras svenskarnas försök att göra gott och vara politiskt korrekta som de bangladeshiska byflickornas drömmar och vägval. En vid, stark och spännande skildring som på samma gång berör angelägna och svåra frågor som de mer vardagliga.
"Proffsigt och initierat beskriver hon svenskarnas brutala möte med en svårhanterlig verklighet, fjärran från vad de föreställt sig i sin trygga hemmiljö."
"Utöver läsupplevelsen erbjuder boken ett gott inlägg i debatten om bistånd." /Norrbottens-Kuriren
"En roman som bör läsas av många" /GP "Förhoppningsvis ger den utrymme för kritiskt tänkande i en globaliserad samtid där våra klädinköp, avgaser och religionskritik ger svallvågor på andra sidan jorden. Thorfinn ger inga enkla svar utan gräver djupt i den komplexitet som både bistånd och globalisering innebär. Det är också romanens främsta styrka. På Aktuellts nyhetsanpassade frågeställning om biståndet bör dras in krävs minst 400 sidor av engagerat berättande som svar."Elin Grelsson Almestad
"Spännande och lärorik roman om den svenska biståndsbranschen" "Helena Thorfinn, journalist i flera år och sedan utvecklingsanalytiker på Sida och Rädda Barnen, har faktiskt lyckats skriva en både spännande och lärorik roman om den svenska biståndsbranschen. /.../ Ingenting är svart och vitt i den här boken, varken ideologiskt eller på det mänskliga planet. Thorfinn är kritisk men romanen genomsyras av en illusionslös men hoppfull pragmatism."Pia Bergström
Utgiven: november 2012
Utgiven: mars 2012
147 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Uppläsare: Jan Lindvall
Utgiven: juni 2013

Helena Thorfinn, född 1964, arbetade i många år som journalist på SvD, TV4 och SvT innan hon sadlade om och började arbeta på Sida och Rädda Barnen. Hon arbetade tre år på Svenska ambassaden i Dhaka 2005-2008 och bor i dag med familjen i Burma/Myanmar där hon bland annat arbetar på Unicef och med att träna journalister. År 2012 debuterade hon med romanen Innan floden tar oss som blev en fantastisk framgång med över 140 000 läsare. Den som går på tigerstigar är den efterlängtade uppföljaren.