Omslagsbild: Innan floden tar oss

Utgivningsdatum: 2012-03-14
Recensionsdatum: 2012-04-02
ISBN: 978-91-1-304081-3

Innan floden tar oss

Sofia och Janne packar väskorna för att bosätta sig utomlands. Sofia har höga ambitioner för sitt nya jobb som biståndschef på svenska ambassaden i Dhaka, huvudstaden i Bangladesh. Janne ställer motvilligt in sig på att vara medföljande man och ta hand om hem och barn.

Samtidigt mördas en ung kvinna, Mukta, av sin man i en liten by långt ute på landsbygden. Hennes småsystrar flyr till Dhaka för att undvika att giftas bort med åldrande män.

Mötet med verkligheten i Dhaka blir lika omtumlande för svenska Sofia och Janne som för flickorna från byn och deras tillvaro vävs snart samman med de unga systrarnas. Deras förutsättningar är helt skilda men var och en drivs av sin övertygelse, sina mål och drömmar. Sofia stöter snart på hinder i sitt arbete med jämställdhetsfrågor och byflickorna upptäcker att de kan tjäna egna pengar.

Berättelsen synliggör en värld med festande diplomater, magra textilarbetare och svenska småbarnsfamiljer. En värld där karri­äri­ster och idealister samsas runt samma pool och där terrorism och tennismatcher präglar vardagen.

Innan floden tar oss är en roman som doftar och stinker, sprakar av färg, brusar av liv och tar oss till platser och händelser i en myllrande fart. Med samma närvaro och humor skildras svenskarnas försök att göra gott och vara politiskt korrekta som de bangladeshiska byflickornas drömmar och vägval. En vid, stark och spännande skildring som på samma gång berör angelägna och svåra frågor som de mer vardagliga.
69 kr Bok - Pocket
Utgiven: november 2012
Utgiven: mars 2012
141 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Uppläsare: Jan Lindvall
Utgiven: juni 2013
"Proffsigt och initierat beskriver hon svenskarnas brutala möte med en svårhanterlig verklighet, fjärran från vad de föreställt sig i sin trygga hemmiljö."
"Utöver läsupplevelsen erbjuder boken ett gott inlägg i debatten om bistånd." /Norrbottens-Kuriren
"En roman som bör läsas av många" /GP "Förhoppningsvis ger den utrymme för kritiskt tänkande i en globaliserad samtid där våra klädinköp, avgaser och religionskritik ger svallvågor på andra sidan jorden. Thorfinn ger inga enkla svar utan gräver djupt i den komplexitet som både bistånd och globalisering innebär. Det är också romanens främsta styrka. På Aktuellts nyhetsanpassade frågeställning om biståndet bör dras in krävs minst 400 sidor av engagerat berättande som svar."Elin Grelsson Almestad
"Spännande och lärorik roman om den svenska biståndsbranschen" "Helena Thorfinn, journalist i flera år och sedan utvecklingsanalytiker på Sida och Rädda Barnen, har faktiskt lyckats skriva en både spännande och lärorik roman om den svenska biståndsbranschen. /.../ Ingenting är svart och vitt i den här boken, varken ideologiskt eller på det mänskliga planet. Thorfinn är kritisk men romanen genomsyras av en illusionslös men hoppfull pragmatism."Pia Bergström

Helena Thorfinn jobbade under många år som journalist på bland annat SvD, TV4 och SVT innan hon började jobba internationellt med mänskliga rättigheter för bland annat Sida och Rädda Barnen. Mellan åren 2005-2008 var hon stationerad på Svenska Ambassaden i Bangladesh, där hon hämtade intryck och inspiration till sina två romaner Innan floden tar oss (2012) och Den som går på tigerstigar (2017).

Mellan 2014 och 2017 var Helena Thorfinn bosatt i Myanmar/Burma och den vistelsen har givit upphov till romanen I munkens skugga som utspelar sig under den korta period då det gåtfulla landet öppnade upp för omvärlden. Helena Thorfinn berättar fritt, men med närvaron och kunnande hos den som var med.