Omslagsbild: När ljuset släcks

Utgivningsdatum: 2012-05-07
Recensionsdatum: 2012-05-30
ISBN: 978-91-1-304089-9

När ljuset släcks

Magnus Hedman var en av Sveriges mest framgångs­rika och populära fotbollsspelare genom tiderna. När ljuset släcks är hans memoarer - en ärlig, rak och naken berättelse om hur man går från att ha allt - familj, status, arbete och pengar - till att förlora allt.

Nyårsdagen 2011. Magnus Hedman vaknar ensam på en soffa i en kompis lägenhet vid Hornstull. Bakfull och fortfarande iklädd smoking. Minnena från gårdagens fest hopar sig i huvudet. Återigen lite för full på krogen. Ett onödigt tjafs i garderoben. Som självklart nu slås upp på löpsedlarna som ett bittert fylleslagsmål. En kall hand kramar hans inälvor. Magnus kippar efter andan. Det här är inte jag, tänker han. ”Inte det här.” De senaste årens personliga katastrofer har förflyttat honom till en plats där han inte känner igen sig. Han ser sig i spegeln och allt stämmer - utom uttrycket i ögonen.

Och han inser att den här baksmällan inte går att bota med några glas cola. Här krävs det mycket, mycket mer.

Nyårsdagen 2011 blir vändpunkten i Magnus Hedmans vuxna liv. Härifrån går han tillbaka i tiden, till barndomen i en tuff Stockholmsförort och den målmedvetna träningen från fyraårsåldern via hans stjärnstatus som en av Sveriges främsta fotbollsmålvakter, till hur han nu bygger en ny karriär och lägger skandaler och förtärande självförakt bakom sig.

När ljuset släcks handlar om kontrasterna och erfarenheterna i Magnus liv. Där finns höjdpunkter, som under fotbollskarriären då Magnus var internationell stjärna och idol i en av världens största och därmed mest konkurrensutsatta idrotter eller då han blev pappa till sina två söner. Där finns också lågvattenmärkena som att schavottera i media som knarkmissbrukare, som dömd för brott mot sexköpslagen och som bråkstake på krogen.

50 kr Bok - Pocket
Utgiven: april 2013
Utgiven: maj 2012
"Magnus Hedmans skildring tillsammans med Gunnar von Sydow är stark läsning." /Katrineholms-Kuriren "Det är befriande och jag tror att Hedman vinner mycket i anseende på att inte försöka skylla misstagen på någon annan.När jag slår igen boken förstår jag att "När ljuset släcks" är hans ärliga sätt att be omgivningen om förlåtelse."Per Gillberg
"att han nu berättar sin historia öppet och ärligt – för det förtjänar han respekt." "Ärligheten och öppenheten är bokens stora tillgång. Läsaren får tillträde till stängda rum och ta del av tankar som aldrig nått fram. /.../Magnus Hedman har sannerligen gjort sig förtjänt av kritik genom åren, men att han nu berättar sin historia öppet och ärligt – för det förtjänar han respekt." Erik Jullander
"Mitt liv var en lögn"
"Det är svart, det är gripande - och det är tänkvärt" /Bohusläningen "Jag sträckläste de sista 50 sidorna på nolltid. Det var en sådan strömvirvel av kaos och svärta att man inte kunde låta bli att undra hur det skulle gå. Efteråt slog jag ihop boken, alldeles tagen. Hur tar vi hand om dem som gett oss så många stora idrottsupplevelser, när rampljuset släckts, egentligen? Skulle vi själva klara av det som toppidrottsmännen och -kvinnorna förväntas klara av? En tänkvärd bok om ett tänkvärt ämne."Jenny Borg

Magnus Hedman blev svensk mästare 1992 i AIK, sedermera professionell i Coventry City FC, Celtic FC, samt under en kortare period i Ancona Calcio. Han spelade i det svenska fotbollslandslaget mellan 1997 och 2002 som förstemålvakt.

Hedman har även varit expertkommentator på TV4. I november 2006 tog han ett tag ner skorna från hyllan och blev fjärdemålvakt i storklubben Chelsea FC. Efter säsongen återtog han jobbet som expert på TV4.

I slutet av juni 2009 åtalades Hedman för dopingbrott och fick sluta på TV4. Fram till 2006 var han gift med Magdalena Graaf. De har två barn tillsammans.

Gunnar von Sydow är journalist men har tidigare även arbetat som copywriter. 2010 utkom Sambo - ensammare än du tror som Gunnar von Sydow skrivit tillsammans med Eva Gabrielsson.