Omslagsbild: Libyen

Utgivningsdatum: 2012-05-03
Recensionsdatum: 2012-05-23
ISBN: 978-91-1-304104-9

Libyen

Från Tripolitanien till Ghaddafis sista dagar
Få länder har varit så slutna som Libyen med sin ledare Muammar Ghaddafi, som styrde landet med järnhand i över fyrtio år. Åren före den arabiska våren 2011 började landet återigen närma sig väst och Ghaddafi sågs som landets obestridde ledare. I dag står Libyen inför en vändpunkt, där ingen vet vad framtiden bär med sig.

Libyen är ett glest befolkat land, rikt på olja. Till största delen består landet av oändliga öknar och otillgängliga bergstrakter. En smal kustremsa längs Medelhavet är befolkad och odlingsbar. Turismen är näst intill obefintlig, trots att det finns flera kultur­historiska världsarv och en lång kust med i det närmaste oändliga sandstränder. Landet är okänt för många trots att det ligger så nära Europa. De flesta kände till landet för sin excentriske ledare Muammar Ghaddafi som styrde landet med järnhand i mer än fyrtio år, som brukade bo i tält och åtföljas av sin kvinnliga livvakt under sina fåtaliga besök i väst.

Under mer än ett decennium var Libyen utfryst av det internationella samfundet på grund av sin inblandning i olika terroristattentat, där bombningen av Pan Am 103 över Lockerbie i Skottland är det mest kända. Under de senaste åren gjorde Ghaddafi avbön, tog avstånd från islamistisk terrorism och al-Qaida, betalade ersättning till Lockerbieoffrens familjer och avvecklade sina massförstörelsevapen. Västvärldens ledare var inte sena att återknyta de politiska och ekonomiska banden och började investera i landet.

När den arabiska revolutionsvåren gick mot höst, drogs nätet åt allt hårdare kring Ghaddafi och hans närmaste. ”Dar, dar… zanga, zanga!” Från hus till hus, från gata till gata skulle rebellerna jagas som råttor skanderade Ghaddafi i ett av sina skräckinjagande tal från i våras. Nu blev det till slut han själv som drogs fram ur ett kloakrör. Författarna ger en heltäckande bild av landets dramatiska historia - från forntid till framtid.
"illustrerar effektivt vanskötseln i landet" "Resultatet är en personligt hållen introduktion till Libyen som land och samhälle /.../Eva Hernbäcks och Göran Johnsons bok om Libyen illustrerar effektivt vanskötseln i landet"Aron Lund
"För den som vill sätta sig in i dagens Libyen på ett lättförståeligt och intressant vis kan den här boken rekommenderas." /Jan Sandström, Arvika Nyheter
"Utmärkt om Libyen" "Med sina personliga erfarenheter som grund har de skrivit en utmärkt bok om Libyen från Tripolitanien - det gamla området kring tre hamnstäder - till Ghadaffis sista dagar."
allehanda.se
"Boken fyller en påtaglig lucka på svenska." "Ett smörgåsbord av ämnen gås igenom, till exempel hur det är att arbeta i Libyen, röra sig runt i huvudstaden och på landsbygden, lära känna libyer, hatkärleken till Italien, Ghaddafis familj, avsaknaden av turister, framställningen av massförstörelsevapen, bristen på mänskliga rättigheter, patriarkatets orubblighet, kvinnors sexuella utsatthet och begränsade rörelsefrihet, flyktingströmmarna från svarta Afrika och vidare över haven, rasismen, nedskräpningen och så en ingående skildring av Ghaddafis slut och inbördeskrigets 50 000 döda. /.../Författarna är genomgående pedagogiska. Begrepp som berb och tuareg förklaras, hur oljeindustrin fungerar och vilka konsekvenserna för det libyska samhället blev under det decennium av hårda internationella sanktioner som följde av Lockerbie-attentatet och regimens stöd till diverse terrororganisationer."Stefan Foconi

Eva Hernbäck, mångårig journalist på Dagens Nyheter med fokus på globala frågor, numera frilans. Hernbäck har bevakat krig och kriser i utlandet, mänskliga rättigheter, kvinnofrågor, barnfrågor och under några år även trädgård. Hon har tidigare givit ut en trädgårdsbok på förlaget, Trädgårdsskolan (2008) tillsammans med illustratören Iann Eklund Tinbäck.

Göran Johnson, född 1946, är arkitekt och samhällsplanerare. Han har arbetat främst med Stockholms regionplanering i många år samt med planering i Libyen och Indien. Johnson har också verkat som frilansfotograf vid utlandsreportage i Europa, Asien, Afrika och Latinamerika. Han har dessutom givit ut två egna böcker om Stockholms stadsplanering.