Omslagsbild: Sonen

Översättare: Niclas Nilsson
Recensionsdatum: 2013-10-14
ISBN: 978-91-1-304115-5

Sonen

Sonen är en episk skildring av tiden och de män och kvinnor som formade USA - nybyggarkulturen, indianerna, första världs­kriget, gränsstriderna, oljan och vägen till rikedom. En roman som redan nu utropats till en framtida klassiker.

Eli McCullough föds 1836, samma år som Texas deklarerar sig som självständig stat efter slagen om San Jacinto och Alamo. På ett sätt kan Eli sägas symbolisera denna nya republik, som också står som sinnebild för uttrycket Vilda västern. Men en dag förändras allt. När Eli är åtta år mördas hans mor och syster av comancher, själv blir han bortförd tillsammans med sin bror.

I ett slag förlorar han allt som han lärt känna som sitt även sin egen identitet. Efter en tid i fångenskap släpps han allt mer in i indianstammens dagliga liv och får ur deras perspektiv följa comanchernas kamp för överlevnad när den vite mannen erövrar deras mark. Till sist står han inför valet att stanna hos stammen eller återvända till platsen där han en gång föddes.

År 1936, på sin hundraårsdag, är det dags för Eli att berätta historien om sitt liv i det nya mediet radio. Hans berättelse har redan gjort honom till en legend. Hans son Peter McCullough deltar både i första världskriget och otaliga mexikanska gränsstrider. I sin dagbok berättar han om hur han tillsammans med sin legendariske far numera kallad Översten bygger upp en dynasti.

Långt senare, i våra dagar, råkar den åttiosexåriga Jeanne Anne McCullough, Elis barnbarn, ramla olyckligt i sitt stora hus. Hon är den femte rikaste kvinnan i Texas. Är hon nu på väg att dö? Eller har hon redan dött? Hon börjar minnas tillbaka till sin barndom, hur familjen kämpade för att skapa sitt oljeföretag och köpa loss marken. En kamp som gjorde dem ofantliga rika men också tycktes göra dem olyckliga och ensamma.

Dessa tre parallella berättelser om en familj skapar tillsammans en av de senaste årens mest omtalade amerikanska romaner.

Sonen är ett mästerverk som jämförts med John Steinbeck och William Faulkners viktigaste böcker. Här är den stora romanen om Texas.
"Sonen en av årets bästa" /Cecilia Gustavsson
"VVVVV" /Vagabond
"Originellt och storslaget epos" "Det är hur som helst mästarklass på denna roman som spänner över fyra generationer av en släkt i Texas. Meyer är en berättare som är både viktig och smått omöjlig att lägga ifrån sig. /.../Genomgående ett alltigenom fascinerande romanbygge, en bok att gå tillbaka till och läsa om delar av i väntan på Philipp Meyers nästa verk."Björn G Stenberg
Det är den bästa nya roman jag läst i år." "Det är omöjligt att inte jämföra med Cormac McCarthys ”Blodets meridian”. Det är samma moraliska tomhet. Samma ofrånkomliga brutalitet som framträder som en slags avspegling av det torra, omänskliga Texaslandskapet. Men Philipp Meyer har också skrivit en slags historisk skildring med en otrolig detaljrikedom i allt från präriens fauna till oljeborrningsteknik och comancheindianernas jaktmetoder. Det är ett litet mirakel att han får ihop allting, men det får han. Det är den bästa nya roman jag läst i år."Patrik Svensson
Utgiven: juli 2014
Utgiven: september 2013

Philipp Meyer, född 1974, slog igenom med sin debutroman En amerikansk förlust och utsågs samma år av tidskriften New Yorker till en av de tjugo mest intressanta författarna under fyrtio. Hans andra roman, Sonen, hyllades tidigt av hänförda kritiker och läsare som en framtida klassiker. Philipp Meyer bor sedan flera år i Austin, Texas.