Omslagsbild: S/Y Jennifer på kurs mot Alaska

Utgivningsdatum: 2012-05-21
Recensionsdatum: 2012-06-13
ISBN: 978-91-1-304147-6

S/Y Jennifer på kurs mot Alaska

Sommaren 2010 ger sig Lars Hässler med sin S/Y Jennifer, en 50 fots Beneteau Oceanis, återigen ut på en jorden runt-seglats som ska vara i tre och ett halvt år.
Drygt ett decennium har förflutit sedan han kom hem från sin första världsomsegling som varade i 10 år. I mellantiden har han hunnit med att segla på alla Europas stora kanaler och floder samt besökt länderna runt Medelhavet och Svarta havet.

Dessa seglatser har han skrivit om i Yrke: Världsomseglare, Medelhavet tur och retur, Seglingar i Medelhavet och Med båt på Europas kanaler. Dessutom har han skrivit den populära bästsäljaren, hamnguiden Arholma Landsort med Gotland och även Mot Söderhavet, om sin seglats på ett segelhippiekooperativ i Söderhavet under 1970-talet.

Denna bok beskriver första delen av den nya seglingen och täcker delar av jordklotet som Lars inte besökte förra gången, bland annat Röda havet, Indien, Borneo, Filippinerna, Taiwan, Kina, Japan och Alaska, och sträcker sig ett och ett halvt år från 2010 till och med 2011. Det är en spännande och ovanlig rutt som ingen svensk hittills skrivit om, S/Y Jennifer är för övrigt en av de första utländska segelbåtarna att besöka Kina, Taiwan, Nagasaki och Kyoto i Japan.

Höjdpunkterna är flera; den gastkramande seglingen genom Röda havets piratvatten, besöken i Jemens fantastiska huvudstad Saana, Omans huvudstad Muscat och Indiens Mumbai, för att inte tala om Maldivernas turkosfärgade atoller. Boken innehåller inte bara seglingsbeskrivningar, utan även politiska och historiska bakgrundsbilder från de i Sverige ofta relativt okända länder som besöks. Den ger dessutom en utmärkt inblick i hur det är att segla som så kallad paying crew - en möjlighet att mot betalning segla med en erfaren skeppare till spännande platser och delta i samtliga sysslor ombord.
109 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: maj 2012

Lars Hässler är känd i seglarsverige och är en etablerad föredragshållare. Han har tidigare i många år anordnat seglarsymposium på båtmässan Allt för sjön. Lars beskriver sina år som jordenruntseglare i böckerna Yrke: Världsomseglare och Medelhavet tur och retur. Efter tio spännande år på världshaven kom han tillbaka till Stockholms skärgård 1998. Avsaknaden av en modern seglingsbeskrivning över "världens vackraste skärgård" gav honom idén till boken Arholma-Landsort med Gotland. Hans bakgrund är jurist och råvarumäklare, men han ägnar sig numera åt att segla med "paying crew" på sin båt S/Y Jennifer. www.yacht-jennifer.nu