Översättare: David Nessle
Utgivningsdatum: 2012-10-19
Recensionsdatum: 2012-11-07
ISBN: 978-91-1-304152-0

John Lennons brev

En brevbiografi
Utgivningen av John Lennons brev är en unik publicistisk händelse. Yoko Ono, som inte äger alla breven men väl upphovsrätten, har gett sitt tillstånd att publicera närmare 300 texter. Det rör sig om en fascinerande samling brev, vykort, arga lappar, listor och mycket mer. Allt sammantaget fogas fler pusselbitar till bilden av legenden Lennon. För urval och kommentar står Beatlesbiografen Hunter Davies, som kände John Lennon väl.

Bläck och penna var Lennons instrument likväl som gitarren och rösten. John skrev brev och vykort hela sitt liv: till vännerna, familjen, främlingar, dagstidningar, organisationer, advokater och tvättinrättningar. För det mesta skrev han roligt, informativt, propagerande, klokt, galet, poetiskt, plågat och ibland förkrossande.

Alla dessa brev, vykort, tankar och texter fanns hos samlare, handlare eller i privatpersoners bankfack. Det var ett enormt detektivarbete Hunter Davies ställdes inför när han satte igång med insamlandet. Likafullt som publiceringen av texterna är en publicistisk händelse så är Davies arbete en stor bedrift. Han har organiserat texterna kronologiskt för att bygga upp en biografisk berättelse som speglar Lennons liv. John Lennons brev ger unikt tillträde till tankevärlden hos en av vår tids största personligheter.

Hösten 2012 är det 50 år sedan Beatles spelade in sin första egna skiva: en singel med A-sidan "Love Me Do" och B-sidan P.S. I Love You! John Lennons brev släpps samtidigt runt om i världen i samband med 50-årsjubileet.
"en intressant och unik inblick i John Lennons liv"
ommagazine.se
"Nördvarning, visst" /Motala Vadstena Tidning "Nördvarning, visst, men att få läsa brev skrivna av en av tidernas stora kulturpersonligheter kan säkert intressera andra än inbitna Beatles- och Lennonfans. /.../ Den här boken säger ganska mycket om hur han var som människa." Mats Bengtsson
"Det ger vid handen ett mycket personligt och levande dokument från en av 1900-talets absolut största populärartister." /Ulf Lundén, Dala-Demokraten
"Breven från John Lennon visar humor, politiskt engagemang, intelligens, ironi, självsäkerhet och självdistans."

John Lennon, född den 9 oktober 1940, blev som tonåring fångad av skifflevågen. Hans första band, The Quarrymen, ledde så småningom fram till The Beatles, som redan under 1960-talet framstod som ett av popmusikhistoriens kommersiellt mest framgångsrika och kritikerrosade band. Han komponerade många av deras mest kända sånger och tillsammans med Paul McCartney bildade han den låtskrivarduo som blev en av 1900-talets mest framgångsrika.

På 70-talet inledde han sin solokarriär med de banbrytande skivorna John Lennon/Plastic Ono Band och Imagine. Han drog sig tillbaka från musiklivet 1975 för att ägna mer tid åt familjen, men han och Yoko Ono gjorde comeback 1980 med en ny skiva, Double Fantasy. Tre veckor efter skivsläppet blev han skjuten utanför sitt hem i New York, och dog den 8 december 1980, vid 40 års ålder.

Hunter Davies är författare till ett fyrtiotal böcker, såväl romaner och barnlitteratur som böcker om resor, socialhistoria och sport. Han har också skrivit biografier över bland andra Wordsworth, Columbus, R.L. Stevenson, Beatrix Potter och den enda auktoriserade biografin över The Beatles. Som journalist är han mångårig medarbetare i Punch och The Guardian. För närvarande skriver han om fotboll i New Statesman och om pengar i Sunday Times.