Översättare: Sara Jonasson
Utgivningsdatum: 2012-08-27
Recensionsdatum: 2012-09-19
ISBN: 978-91-1-304163-6

Samlarobjekt

Moderna designklassiker
Under 1900-talet skapades några av våra mest kända, populära och åtråvärda designklassiker, som till exempel Arne Jacobsens stolar Ägget och Sjuan, Poul Henningsens signaturlampor eller Philippe Starcks välkända tekanna.

I serien Moderna designklassiker möter du såväl gamla vänner som nya bekantskaper. I varje bok hittar du nästan 100 av de mest inflytelserika och berömda skapelserna från det senaste århundradet. Varje föremål är beskrivet med såväl en informativ text som en tydlig bild, och dessutom smarta tips om vad man bör tänka på när man ska köpa och en prisguide. De här böckerna är inte bara inspirerande utan ger dig även värdefull information när du ska investera i ett klassiskt designföremål. I serien ingår: Samlarobjekt, Stolar och Lampor.

I Samlarobjekt hittar du möbler, väggklockor, köksprylar och andra saker från hemmet av några av världens främsta designers. Säkert känner du igen många, men några är kanske nya. George Nelsons Sunburst Clock från 1949 känns kanske vagt bekant, men visste du att han också låg bakom designikonen med det roliga namnet Marshmallowsoffan? Danske Kay Bojesens träapa känner däremot de flesta igen, trots att det är mer än 50 år sedan den först såg dagens ljus. Som elev till Georg Jensen var hans specialitet egentligen silversmide, men det är för sina legendariska träleksaker som han är mest känd.

"Det är opretentiöst och sympatiskt och en enkel ingång - sen kan man ju söka sig vidare om man vill fördjupa sina kunskaper" /Elle Interiör
"Den är intressant för dig som vill investera i vackra klassiska föremål och för dig som vill veta mer om känd design." Hem Ljuva Hem
"De passar gott som gåbortpresent eller julklapp." /VLT "Jag ser böckerna som allmänbildande, som bra introduktion för den som vill förkovra sig inom modern design och som guide för den som vill leta designskatter påloppisar. De passar gott som gåbortpresent eller julklapp.Extra kul är att en så stor del av designklassikerna har en nordisk/skandinavisk upphovsman."HELENA BERGENHAMN