Omslagsbild: Precis som att börja om

Recensionsdatum: 2014-09-22
ISBN: 978-91-1-304302-9

Precis som att börja om

I juni 1980 städas den stora villan ut. Steinwayflygeln är borta, rummen gapar tomma och hela huset luktar såpa. Pia-Lisa är tjugotvå år och nu ska huset där hon växte upp säljas.

Ninni Holmqvists efterlängtade roman efter det internationella genombrottet med Enhet (2006) tar avstamp i barndomens skånska sextiotal och leder ut på en vinglig resa i världen som ung vuxen. Där är Beatles, Bowie och Springsteen, där är hennes mamma och syster som hon aldrig riktigt vet var hon har, där är Janne med hunden och Teresa som hon älskar. Där är bäste vännen Robban vars krokiga väg till kärleken hon hela tiden följer på nära håll. Och där är de obesvarade frågorna om hennes far, den berömde pianisten, och vad som verkligen hände familjens barnflicka Ulla.
"Precis som att börja om" är en stor och generös roman "Ninni Holmquist genomför dessa perspektivförskjutningar med virtuositet och berättarglädje, och det ger fin skjuts åt handlingen, som egentligen är rätt tunn för en roman på drygt femhundra sidor. Men längden gör ingenting, det här är en roman, som man trivs att vistas i och lägger ifrån sig med saknad efter fullbordad läsning."
" Det är en enkel historia, inga stora ord, det är inte fråga om någon fabel eller fantastisk historia. Jo, förresten - rätt så fantastisk." /UNT "Ninni Holmqvist, den kanske främsta av det svenska 90talets subtila, Carverbesläktade novellister, skriver plötsligt ut allt - och lite till. Det förekommer hela scener med mycket tveksamt syfte för berättelsens riktning, och på mikronivån vimlar det av onödiga förtydliganden.Och ändå - romanen lägger sig tungt i mitt medvetande.Inte trots upprepningarna och frånvaron av undertext, utan tack vare dem. Det är någonting drabbande med bristen på teknisk finess och de många orden, som om romanen ville säga att livet, också i sin mest transparenta och urladdade form, är tillräckligt intressant för att berättas rakt och ibland med upprepningar. Det är det också hos Ninni Holmqvist."Tim Andersson
"Mångfacetterat om rötter och identitet" /Hallands Nyheter "Samtidigt som rotande i rötter och sanning väcker denna roman identitetsfrågan till liv. Hetero, homo eller bi. Berättarjaget brottas med sådant som senare kanske ses som ett mindre problem. Men i romanen är dateringarna å ena sidan 1963-68, å andra 1978-80. Och då, vid dessa bägge tidpunkter, är sexuella och emotionella avvikelser lite mera drabbande än nu, trots att romanen utspelas i Malmö med omnejder. Frigjordhet och liberalism utesluter inte traditionens tövande makt. Ninni Holmqvist har skrivit en mångfacetterad roman."Jan Karlsson
"En ovanligt bra vanlig roman" "Det är något som suger tag här, som biter sig fast och som höjer Holmqvists bok en bra bit ovanför det hav där mängder av dussinromaner ligger och skvalpar. Vad är det för något? Det skulle kunna vara Holmqvists talang för psykologisk trovärdighet (den har hon), det skulle kunna vara hennes skicklighet när det gäller att konstruera en berättelse som håller ihop i alla sömmar (det gör hon).Men, det är något annat med den här historien om Pia-Lisa och hennes syskon och föräldrar och barnflicka och älskare och älskarinnor och bästa vän, som gör att jag absorberas så till den grad att jag glömmer bort att äta. Till syvende och sist tror jag det handlar om Holmqvists förmåga att vara sann. Inte sann som i verklighetsbaserad eller dokumentär, men sann i bemärkelsen att hon är obrottsligt lojal mot sin roman. Med dess personer, med själva berättelsen. Jag tror att Ninni Holmqvist har älskat att skriva den här boken, och det gör det lätt att älska att läsa den. Hon tar den på allvar, och då gör jag också det. Allt med den känns – äkta."Therese Eriksson
Utgiven: augusti 2014
171 kr Nedladdningsbar bok - E-bok
Utgiven: september 2014

Ninni Holmqvist debuterade 1995 med novellsamlingen Kostym. Efter flera uppmärksammade novellsamlingar kom romanen Enhet (2006), med vilken hon fick ett internationellt genombrott, inte minst i Tyskland och USA. Hon är också verksam som översättare från framförallt danska och engelska.

Ludvig Nordström-priset 2010
Sixten Heymans pris 2016