Översättare: Carla Wiberg
Utgivningsdatum: 2013-03-22
Recensionsdatum: 2013-04-08
ISBN: 978-91-1-304364-7

Torsdagarna i parken

Vad gör en kvinna om den man hon varit gift med i halva sitt liv en dag kliver upp ur den äktenskapliga sängen och flyttar in i gästrummet för gott? Det är vad som händer Jeanie.

Jeanie känner sig naturligtvis kränkt och förbannad. Har hon gjort något fel? Är George inte längre attraherad av henne? Har han någon annan? Jeanie ansätter George med en massa frågor men han förmår inte ge några svar. Upprördheten lägger sig så småningom och Jeanie finner sig i att de har skilda sovrum. Hon har annat att tänka på. Efter många år som hemmafru har Jeanie öppnat en hälsokostaffär som går bra, med en stadigt ökande kundkrets. Hon står mitt i livet, har äntligen kommit till sin rätt och har aldrig känt sig så levande. Annat är det med George, han vill att de säljer sitt radhus i norra London och flyttar till Dorset där det finns gott om golfbanor och möjlighet till ett stillsammare liv, de är ju trots allt över 60 båda två.

Torsdag är den bästa dagen på hela veckan. Då hämtar Jeanie sitt barnbarn Ellie och tar med henne till lekparken. Där träffar Ellie Dylan, som också går till parken på torsdagarna, fast med sin morfar Ray. Mellan Jeanie och Ray uppstår genast en tät och djup kontakt. De upptäcker att de kan prata om allt. Ray är allt det som George inte är, han lyssnar på vad hon har att säga och är dessutom skitsnygg! Plötsligt blir torsdagarna i parken viktigare än allt annat i Jeanies liv. Men så råkar Ellie försäga sig, Ray framstår plötsligt som ett hot och Jeanies hela tillvaro hotar att rasa samman.

55 kr Bok - Pocket
Utgiven: april 2014
"Fin kärlekshistoria" /MåBra
"En riktig kärlekshistoria" /Allers "Det är en varm kärlekshistoria mellan två mogna, sympatiska människor som man verkligen önskar allt gott."
"en riktig 'må-bra-bok'"/Året Runt "Hilary Boyd är en trevlig ny bekantskap för oss som hunnit leva några årtionden och det här är en riktig "må-bra-bok"." Birgitta Delbrand
"Romantisk komedi med viss gråsprängd charm" /Borås Tidning

Hilary Boyd har varit verksam som journalist med inriktning på hälsofrågor och har skrivit sex fackböcker i olika ämnen. Hennes debutroman Torsdagarna i parken (2013) väckte viss uppmärksamhet med sitt tema om förälskelse mellan människor i övre medelåldern. Boken ska filmatiseras med brittiske skådespelaren Charles Dance i en av huvudrollerna. Våra bästa år är Hilary Boyds tredje roman på svenska, efter Handen på hjärtat (2014). Hilary Boyd är bosatt i West Sussex i England.