Omslagsbild: Vit vit

Utgivningsdatum: 2012-07-25
Recensionsdatum: 2012-08-13
ISBN: 978-91-1-304367-8

Vit vit

Han hade fått en kamera. Inte för att han önskade sig en, men nu har han den. I den finns alla bilderna från utlandssemestern med mamma. Allt finns ju där. Men det stämmer ändå inte. Ingenting stämmer längre.

I ett skarpt psykologiskt porträtt skildrar Marie Norin pojken med kameran och hans försök att förstå det som inget barn ska behöva förstå. vit vit är en lika orolig och suggestiv roman som hennes två tidigare kritikerhyllade romaner kupa och Djuraffär.

"Det är på nätterna det kommer in i rummet, han vet aldrig vad det är, det är svart och lite för stort för rummet och det tar alltid plats i ett av hörnen. Bara som en vikt är det, eller det syns i alla fall inget, det blir bara tungt i den delen av rummet och där han ligger åker rummet upp, ända upp till taket, eller taket lyfter väl ovanför honom för det är ju inte att han pressas mot taket riktigt. Egentligen går det inte att förklara, det är bara olika tyngd i rummet som flyttar. Sedan försvinner det."

147 kr Nedladdningsbar bok - E-bok
Utgiven: juli 2012

"Ett starkt personligt författarskap värt att uppmärksamma." "Marie Norin är en mycket driven författare, som utarbetat en egen prosastil och eget sätt att berätta en historia. Det visade hon redan i sin debutroman Kupan från 2007, och det märks på hennes noggrannhet med de enskilda orden, att hon dessförinnan främst ägnat sig åt att skriva lyrik. Hon berättar komprimerat, ibland närmast elliptiskt – det vill säga hon utlämnar mycket, som en mer konventionell författare beskäftigt skulle ha serverat för läsaren. Det gör berättelsen om pojken gåtfull och suggestiv, samtidigt som Marie Norins prosa tvärtom är klar och pregnant."Lennart Bromander
"Hennes text är lika insmickrande som ett diabeteskex. Det är i stället just i tomrummet, i modet att lita på läsaren som hennes berättelse växer och fortsätter att växa långt efter det att man har ställt boken åt sidan." /Landskrona-Posten "Allt är skildrat med just detta reducerade tonfall, som gör att man letar efter undertoner, underströmmar, plötsliga scenbyten som kan komma att förklara det dunkla - men ingenting sådant finns hos Norin. Hennes text är lika insmickrande som ett diabeteskex. Det är i stället just i tomrummet, i modet att lita på läsaren som hennes berättelse växer och fortsätter att växa långt efter det att man har ställt boken åt sidan. Det är möjligt att det också i berättelsens titel finns ett svar, vit vit, som ett fotografi som drunknar i sitt eget ljus och till slut utplånar sig själv.Det är en sorglig berättelse som ytterst möter upp allas vår sorg inför det obegripliga, inför döden."Kristian Lundberg
"Marie Norins skildring av Eriks självvalda och livsnödvändiga isolering är fullkomligt trovärdig, och på köpet får läsaren också en hoper klockrena skildringar av diverse smärre känslor och vardagligt småskit människor emellan." /Aftonbladet "Det låter som en hemsk berättelse, och det är det också. Men Marie Norins skildring av Eriks självvalda och livsnödvändiga isolering är fullkomligt trovärdig, och på köpet får läsaren också en hoper klockrena skildringar av diverse smärre känslor och vardagligt småskit människor emellan."Petter Lindgren
"Nina Lekander hypnotiseras av Marie Norins nya roman" /Expressen "Katastrofen som bara inte får ske, något som är så fasansfullt att läsa om att man vill slänga den lilla boken ifrån sig men samtidigt så dramatiskt förtätat och hypnotiskt skildrat att man i stället klamrar sig fast vid den. /.../ Sorgligt och vackert är det. Kallt och varmt, tungt och lätt. Därmed även trösterikt, allteftersom skräckfilmen långsamt släpper sitt grepp. Andas ut."Nina Lekander

Marie Norin är född 1967 i Malmö. Hon har sedan debuten 1996 givit ut ett tiotal böcker, såväl diktsamlingar som kortprosa samt ett antal barnböcker.