Omslagsbild: Minecraft: block, pixlar och att göra sig en hacka

Utgivningsdatum: 2012-09-13
Recensionsdatum: 2012-10-10
ISBN: 978-91-1-304372-2

Minecraft: block, pixlar och att göra sig en hacka

Historien om Markus "Notch" Persson och spelet som vände allt upp och ned
För tre år sedan var Stockholmsbon Markus "Notch" Persson en okänd och uttråkad programmerare. Idag är han en världskändis. Allt tack vare ett märkligt litet hobbyprojekt som blev större än någon kunnat ana.

Minecraft, spelet Markus skrev ihop på fritiden, har trollbundit mer än 30 miljoner spelare och gjort Markus till mångmiljonär. Det har också fått flera av vår tids mest framstående teknikprofeter och investerare att spärra upp ögonen. För spelet är inte bara en ytterst lönsam internetfluga, utan också en skapelse som vänder upp och ned på flera vedertagna sanningar om nätkultur, ekonomi och marknadsföring.

Markus själv är lika delar nörd och superstjärna. I boken berättar han för första gången historien om sitt liv. Om den gamla skolbänken full med Lego som han har kvar än idag. Om den första datorn som pappa Birger en dag kom hem med till lägenheten i Salem utanför Stockholm. Men också om att växa upp i en familj som präglats av konflikter.

Minecraft i sig kan tyckas simpelt för den oinvigde. Mest av allt liknar det en digital version av Lego – klossar staplas ovanpå varandra med allt mer komplicerade konstruktioner som resultat. Ingenting kunde vara mer annorlunda än de bombastiska krigsspel som storföretagen plöjer ned miljarder i. Men Minecraft utövar ändå en sällsam dragningskraft på sina miljontals spelare.

Minecraft: Block, pixlar och att göra sig en hacka, är en historia om osannolika framgångar, halsbrytande summor pengar och ett skolexempel på den digitala utvecklingens kraft att skaka om affärsmodeller i grunden. Men det är också en personlig berättelse om skapande, utanförskap och känslan av att inte passa in. Och framförallt om hur en kreativ galning som tillåts vara just det ibland kan uträtta storverk.
"Sällsynt väl berättad, med skickligt uppbyggd dramatik, bra personporträtt och mycket kunskap om spelvärlden." /DN
Linus Larsson intervjuas i Kunskapskanalens En bok, en författare I ”Minecraft” skriver Linus Larsson och Daniel Goldberg om Markus "Notch" Persson, en uttråkad programmerare som blev världskändis och mångmiljonär. Persson skapade ett spel ”Minecraft” på fritiden som fängslat mer än trettio miljoner användare. Spelet är som en digital version av Lego. Linus Larsson intervjuas av Mattias Österlund.
urplay.se
"Läs den!" /InternetWorld "Daniel Goldberg och Linus Larsson berättar, både målande och drivet, om upphovsmannen Markus Perssons bakgrund och om hur ett spel kan bli en social plattform. Det här är en bok som är svår att lägga från sig när man börjat läsa. Läs den!"Katarina Strömberg
SR P3 Spel intervjuar Linus Larsson och Daniel Goldberg från spelmässan Gamex Lyssna på Daniel och Linus ca 1 h in i programmet.
Utgiven: augusti 2012

Daniel Goldberg och Linus Larsson är journalister och författare. De bevakar vad som sker i gränslandet mellan teknik, kultur och ekonomi för tidningar som Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Computer Sweden och Café. De har tidigare skrivit böckerna Svenska hackare  och Minecraft. Rättigheterna till Minecraft är sålda i USA, Danmark, Korea och Japan.

Linus Larsson och Daniel Goldberg är journalister och författare. De bevakar vad som sker i gränslandet mellan teknik, kultur och ekonomi för tidningar som Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Computer Sweden och Café. De har tidigare skrivit böckerna Svenska hackare  och Minecraft: Block, pixlar och att göra sig en hacka. Rättigheterna till Minecraft är sålda i USA, Danmark, Korea och Japan.