Omslagsbild: Mot Vita havet

Utgivningsdatum: 2013-01-28
Recensionsdatum: 2013-03-27
ISBN: 978-91-1-304386-9

Mot Vita havet

Med segelbåt på Dödens kanal
En handfull svenska seglare kommer varje år med båt till S:t Petersburg, men inte längre. Ändå är det grannland på andra sidan Östersjön. Stängt under långt Sovjetvälde och delvis förslutet och svårtill­gängligt även i våra dagar. Äventyret kan börja!

Byråkratiska hinder och krav på dyra lotsar gör att väldigt få utländ­ska båtar finner det mödan värt att gå vidare. Men har man väl ordnat allt det där och kommit över tröskeln kan man på floder, sjöar och en beramad kanal ta sig ända upp till Vita havet, en vik av Barents hav. Och därifrån runt Nordkap och hem igen. Norden runt alltså.

Så uppstod tanken att utforska Ryssland bakom S:t Petersburg med båt längs "Stalin-kanalen", som byggdes av Gulagfångar på rekordtid och stod klar 1933, upp till Vita havet. Med början i S:t Petersburg, längs floden Neva, över Ladoga, via floden Svir till Onega och vidare norrut där den egentliga kanalen med 19 slussar via olika sjöar når vattenleden Vita havet vid staden Belomorsk. Egentliga kanaldelen är 227 km, men hela sträckan i inlandsvatten rör sig om 800 km. (Jämför Göta kanal. som är en del av en 387 km lång vattenväg tvärs över Sverige).

Kanalen är en historia i sig själv. Den trafikeras reguljärt med mindre lastfartyg och erbjuder till priset av tusentals döda straffångar under Stalinregimen en fantastisk genväg mellan ryska östersjöhamnar, Murmansk och Barents hav. Till skillnad från Göta kanal har den alltså fortfarande en kommersiell betydelse.

Äventyret och upptäcktsresan finns på närmare håll om man bara tänker i lite annorlunda banor och studerar kartan.
Mer om författaren
"en välskriven historia om en högintressant färd på okända ryska vatten" /GP "Macfie färdas med öppet sinne. Smakar på historien, i lagom stora tuggor. Leningrads belägring, svenskfästet Nöteborg, Peter den Store (som lätt kunde rulla ihop en silvertallrik med bara händerna), datjan, ryska tågsitsar av galon… Starkast intryck gör färden genom Stalins kanal, Dödens kanal, ”världens största slavarbetsprojekt i modern tid”. Över 100 000 slavarbetare hackar ut 37 kilometer kanal i rekordfart. Massgravar i skogen. En fruktansvärd historia som författaren har svårt att skaka av sig. Sen fortsätter resan. Men Norden runt blir det inte den här gången. Vilken svensk båt blir först?"John Brovik  
"Vilken segling och vilken historielektion!" "Otroligt vad mycket jag inte kan om den nära geografin i Österled, trots att jag är född invid den finska gränsen. Boken öppnar inte bara vattenvägar okända för många av oss utan också, framförallt, nya dörrar mot den gemensamma svenska och finländska historien. /.../Läs boken!"Gunnar Vagerstam 
sittbrunnen.se
"Hett just nu" /Aftonbladet Söndag "Om en upptäcksresa i ett svårtillgängligt grannland."Cecilia Billgren
"Bra bok" "Dougald Macfie är påläst och gör initierat olika nedslag i historien. Detta är ju också vatten som våra vikingar tog sig fram på, vilket vi får veta mera om. /.../ Då är Dougald Macfies bok en mycket fin guide att ta med sig på en udda båtresa av det här slaget." Lars Wallmark, www.seniorerplus.se 
www.seniorerplus.se

Dougald Macfie är journalist och författare med stort seglingsintresse. Han har tidigare skrivit Skanör-Strömstad, en kustguide för båtfolk över den svenska västkusten (Nautiska Förlaget 2005). Hans släkt kom från Skottland till Bohuslän på 1800-talet och han bor med familjen på Orust. Dougald säger själv att han är uppväxt med sjöromantik i bemärkelsen att hansfar, farfar, farfars far (och även han själv) varit till sjöss. Även skrivandet har gått i släkten.

Mer om författaren

Fler titlar av samma författare

More

Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på sajten. Genom att fortsätta godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Norstedts nyhetsbrev

Nyheter om nya böcker och författare. Utvalda erbjudanden och inbjudningar till författarkvällar. Spännande läsning.