Översättare: Patrik Hammarsten
Utgivningsdatum: 2012-10-29
Recensionsdatum: 2012-11-14
ISBN: 978-91-1-304417-0

Fredsförklaring

"Det känns som att skriva passar mig som hand i handske; jag började och sedan gick det av bara farten ..."

För första gången berättar en av rockens levande legender och mest originella artister med egna ord (utan spökskrivare) hela historien om sig själv och sitt liv. Vi får följa en lysande musikkarriär, som tar sin början på 60-talet och som fortfarande är i full gång, drygt fyrtio år senare. Sommaren 2012 släpper nämligen Neil Young sitt femtioförsta album Americana. Hans memoarer är en av årets mest efterlängtade böcker, rikligt illustrerad med foton från olika skeden i livet och karriären. Ett måste för alla musikälskare!

Neil Young är en centralfigur i de senaste fyrtio årens rockhistoria och populärkultur. Han är en enastående personlighet som präglat musiken från sextiotalet med Buffalo Springfield till solokarri­ärens banbrytande album som After the Gold Rush och Harvest till megabästsäljande inspelningar med Crosby, Stills & Nash, och till återkomsten som grungemusikens skyddshelgon och gudfader.

Neil Young är urtypen för den kompromisslösa artist som bara följer sitt hjärta och sitt eget huvud. I sin bok Fredsförklaring (den amerikanska titeln är Waging Heavy Peace) skriver han om sitt liv och sin musikaliska kreativitet ur ett kalejdo­skopiskt perspektiv; det är en resa som sträcker sig från det snöiga Ontario till Los Angeles LSD-höljda boulevarder 1966 fram till dagens tillbakalutade och tankfulla tillvaro på Hawaii. Det är häpnadsväckande uppriktigt och slagkraftigt en blivande amerikansk klassiker.

"Jag började och sedan var det bara att fortsätta. Precis som min pappa brukade göra på sin gamla Underwood uppe på vinden. Han sa: skriv på bara, du vet aldrig vad som kan dyka upp." Neil Young
65 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: oktober 2012
"tänk om vi Sverige också hade en populär artist, gärna en superstjärna, som är stolt förälder till ett barn med handikapp, och aktivt kampanjar för sitt och andras barns behov" /Rörelse "En förebild för unga i sitt musikmakeri men, som det verkar, också i ett engagerat föräldraskap i alla sina barn men kanske främst i Ben Young. Jag vill inte önska någon utpekad människa ett barn med funktionsnedsättning, men tänk om vi Sverige också hade en populär artist, gärna en superstjärna, som är stolt förälder till ett barn med handikapp, och aktivt kampanjar för sitt och andras barns behov."Rörelse 1:2013
"”Fredsförklaring” har inte bara en kul svensk titel utan gör också skäl för både den och originalet ”Waging Heavy Peace – A Hippie Dream”"
norran.se
"Det är bloggrakt skrivet och förbluffande privat" /Lars Sjöstedt, Aftonbladet
"Ovanligt god musikbiografi"
ikon1931.se

2015 fyller Neil Young sjuttio år och hans snart femtioåriga musikliv, som omfattar drygt ett trettiotal album och ett oräkneligt antal scenframträdanden, är något av det mest banbrytande och bestående i modern tid.

Young har prisats för sin musikaliska talang och sin konstnärliga integritet ända sedan ungdomsåren i Buffalo Springfield, under sin solokarriär och i sitt samarbete med Crosby, Stills & Nash, Crazy Horse och dussintals andra framstående musiker och band. Han har haft en stor hit under varje årtionde ända sedan sextiotalet och har valts in i Rock and Roll Hall of Fame två gånger (1995 som soloartist och 1997 som medlem i Buffalo Springfield).

Young är känd för sitt engagemang inom politiken, miljön och filantropin och har varit inblandad i flera välgörenhetsprojekt. Han var bland annat med och startade Farm Aid och The Bridge School, den senare en skola som stöttar barn med funktionshinder och kommunikationssvårigheter.