Översättare: Anders Brogren
Utgivningsdatum: 2012-10-02
Recensionsdatum: 2012-10-24
ISBN: 978-91-1-304336-4

Illustrerad bibel

Återberättad och förklarad

Bibeln är världens mest kända bok. Själva ordet biblos betyder just bok, på grekiska. Illustrerad bibel är ett praktverk, som gjort för att väcka de fantastiska berättelserna och karaktärerna till liv för en bredare publik.

Den har kallats Böckernas bok. Tillkommen under en tidsrymd på mer än tusen år och med undantag för Koranen har inget annat litterärt verk haft ett sådant inflytande över människans historia och ett så långvarigt grepp om vår fantasi. Bibelns sidor rymmer poesi, myter, historia, lovsånger till Guds ära Här finns berättelser om svek, mord och krig sida vid sida med finstämda historier om kärleken som övervinner allt. Kungariken erövras och återerövras. Trolöshet och hat är oupplösligt förenade med förlåtelse och försoning.

Judar, kristna och muslimer räknar alla Abraham från Ur som sin andliga urfader, han är den första stora gestalten vi möter i Gamla Testamentet. Bibelns centrala teman, i grunden sprungna ur judisk-kristna erfarenheter, har för övrigt mycket gemensamt med de andra stora världsreligionerna som den gyllene regeln att bemöta andra såsom vi själva vill bli bemötta, liksom en tro på ett liv efter döden.
Under historiens gång har Bibeln inspirerat till storslagen konst och musik. De praktfullt illustrerade texterna från de medeltida klostren var undantagslöst bibeltexter. Michelangelos magnifika fresker i Sixtinska kapellets tak i Vatikanen i Rom är en enastående vision i bild av Bibelns berättelser, från skapelsen till domedagen. Kompositörer i alla tider har i oratorier, passioner, mässor, operor och andliga sånger inspirerats av Bibeln. Till och med vårt vardagsspråk är fyllt av bibliska uttryck.

Ändå är Bibeln för många, kanske de flesta, i Sverige idag en otillgänglig bok. Illustrerad bibel med sina vackra bilder, kartor, verk från de gamla mästarna, historiska föremål och fotografier är ett sätt att ändra på det.

"Ett praktverk" /Ljusdals-Posten "Jag måste bara, så här i de sista skälvande minuterna innan julklappsutdelningen, få ge ett lästips: Illustrerad Bibel - återberättad och förklarad. Titeln är torr, innehållet är fantastiskt."Lisa Åberg
"Språket är modernt, bilderna är vältecknade" /Dagbladet Sundsvall "Man får saker förklarade på ett effektivt sätt. Boken är mycket väl illustrerad med vackra teckningar, kartor och bilder av målningar." Kjell-Ove Cederqvist
"För ett praktverk är det: en till volymen stor, innehållsmässigt fyllig och rikt illustrerad bok." /Kyrkans Tidning "Som julklapp, present eller till sig själv blir den garanterat en uppskattad gåva.Och här hemma ligger boken framme, som ett exempel på omväxling.Ett vackert och faktaspäckat verk om en av världshistoriens mest inflytelserika textsamlingar."Annika Borg
"ett verk att komma tillbaka till många gånger" /Arvika Nyheter "Man kan säga att den röda tråden i boken är en löpande, kronologisk text som återberättar Bibeln med ett modernt, lättillgängligt prosaspråk, därtill här och var kryddat med bibelcitat som i huvudsak är hämtade från Bibel 2000. Naturligtvis, eftersom det är en bok som lär ut den kristna religionen så tar den Bibeln på allvar, fattas bara annat. Men den ger också moderna, vetenskapliga förklaringar till mycket, och går också i dialog med läsaren för att förklara och förtydliga innehållet. /.../Det här är naturligtvis en bok som man inte behöver läsa från pärm till pärm om man nu inte känner för det. Det är också ett verk att komma tillbaka till många gånger. En bok att sjunka ner i läsfåtöljen med, uppslagen i knät."Jan Sandström
364 kr Bok - Inbunden
Utgiven: oktober 2012