Omslagsbild: Sörja för de sina

Utgivningsdatum: 2012-08-08
Recensionsdatum: 2012-09-17
ISBN: 978-91-1-304447-7

Sörja för de sina

Far ror, mor är rar. Är det så? Allt borde ju vara bra nu. Freden är här och maken Tomas har lyckats hålla sig nykter sedan hypnosbehandlingen hos professor Bjerre i början av kriget. Och har inte Maj gjort allt vad hon kan för att familjen ska ha det fint i den nya stora lägenheten som Tomas överraskat henne med? Det moderna köket och vardagsrummets parkettgolv. Och Paradiskullens störtande hoppbacke som brant fond från balkongen. Men här i sommarhusets ensamhet tycker hon sig höra svärmors steg i salongen, det är förstås inbillning, tant är ju död. De egna förlusterna vill Maj inte tänka på.

Maj är hemmafru under folkhemmets 40-och 50-tal då hemmafrun är ett eftertraktat ideal och det finns en strävan att betrakta det som ett viktigt yrke. Och hur Maj än försöker vara kärleksfull, trygg och sörja för att hemmet ska bli harmoniskt och rationellt, så väser en röst i henne att mor också är en orm. När tröttheten, rädslan och oron övermannar, kring allt som både hänt och skulle kunna hända henne och familjen. De oklara kroppsliga symptomen, hur hon tappar i vikt och så yrseln som får benen att vika. Och trots att Tomas kämpar hårt med att avstå från alkoholen, och sköta firman som gått i arv i hans släkt, hänger misstanken om att han kanske börjat dricka igen som ett tungt orosmoln över Maj och familjen.

Det här är den andra delen i en romansvit som inleddes med Att föda ett barn, om en hemmafrus liv och utblick i Örnsköldsvik. Och om klass, moderskap och alkoholism.

"Jag hade aldrig kunnat tänka mig att jag en dag skulle sitta djupt försjunken i en 500-sidig roman om hushållsbestyr och spädbarnsskötsel. Att Kristina Sandberg lyckas med det smått hypnotiska konststycket /.../ beror i allt väsentligt på berättartekniken. Jag inväntar, med en spänning jag aldrig kunnat förutse, berättelsens fortsättning." Nils Schwartz, Expressen
"Suggestiv prosa om det svenska folkhemmet" "Jag fullständigt älskar den här suggestiva prosan om det svenska folkhemmet ur en hemmafrus perspektiv. Och jag längtar tills nästa bok kommer ut."Nina Ruthström
"jag trillade handlöst rakt in i den och blev fast" /Mamma Carins boktips "Maj har så¨att säga inget perspektiv; hon berättar om vardagens detaljer på en andfådd prosa i ett oavbruttet flöde som jag föll för direkt.Fler än jag kommer att inse att det här är romanen om deras mamma eller mormor. /.../Det är en skenbart enkel men förförande vital vardagsprosa, ångestladdad och med framåtrörelse, helt fantastisk alltså."Carin Mannheimer
sverigesradio.se
"Unikt svenskt romanprojekt" "Häromåret gav Kristina Sandberg ut första delen i en planerad romantrilogi, ”Att föda ett barn”. Nu föreligger den fristående tvåan, ”Sörja för de sina”. Och redan vågar kritikern påståendet att detta är ett unikt projekt i den svenska samtidslitteraturen. En detaljskarp studie och tålmodigt episk genomlysning av det för många giltiga: klassresan. Stigandet i graderna. Samtidigt en mer eller mindre tidlös skildring av kvinnors villkor. /.../Långsamt, utan att väja varken för detaljer eller en nedärvd pietetsfullhet, framskriver Kristina Sandberg både ett människoöde och en samhällsutveckling. Det är skickligt och pregnant utfört, det är finkalibrerad psykologi och facettfylld sociologi. 500 sidor som rimligtvis borde ha nominerats till Augustpriset."Jan Karlsson
"Suveränt träffande skriver Kristina Sandberg fram tidens tankar" /Sundsvalls Tidning "Suveränt träffande skriver Kristina Sandberg fram tidens tankar, framför allt genom adjektiv vi glömt. Rötmånaden är lömsk (javisst, när man inte har kylskåp!), en skomodell som är en smula djärv. Grannar är förtjusande, behändiga, högfärdiga, slarviga eller bara inte vår sort!Vad ska en flicka ha läshuvud till, hellre vara prydlig, proper, praktisk, huslig, smärt, smidig, sensuell, trofast. Maj funderar över Anitas framtid, och inser att det inte är många som kan få alla rätt på den där listan. På kalas försöker Maj få slut på en pinsam tystnad genom att utbrista att smörkrämen var osedvanligt god.Några rejäla cliffhangers slutar del två med. Ni måste läsa de sammanlagt tusen sidorna från början. Räkna med en otålig väntan på del tre."Anne Brügge
Utgiven: juli 2013
111 kr Bok - Storpocket
Utgiven: september 2016
Utgiven: september 2012
59 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Uppläsare: Andrea Irving
Utgiven: december 2015
248 kr Ljudbok - CD-skiva
Uppläsare: Andrea Irving
Utgiven: januari 2015

Kristina Sandberg är född 1971 och uppvuxen i Sundsvall. Hon debuterade 1997 och har skrivit en rad romaner. Trilogin om hemmafrun Maj från Örnsköldsvik blev hennes stora litterära genombrott och den avslutande delen Liv till varje pris fick Augustpriset 2014.

Norrländska litteratursällskapets pris 2008
Nominerades till Sveriges Radios Romanpris 2011 (Att föda ett barn)
2012 års stipendium ur Albert Bonniers Stipendiefond för svenska författare
SvD:s litteraturpris 2014 (Liv till varje pris*)
Augustpriset 2014 (Liv till varje pris**)
Moa Martinson-stipendiet 2014 (Moa-priset, för romantrilogin om Maj)

* Juryns motivering: "I "Liv till varje pris" förvandlar Kristina Sandberg monotona vardagsbestyr och återhållen frustration i folkhemmets marginal till stor och fängslande litteratur. Trilogin om hemmafrun Maj ger röst och kroppslig närvaro åt en generation kvinnor som länge tagits för givna."

** Juryns motivering: "Vissa livsresor förblir osynliga. Romanen Liv till varje pris är sista delen i en trilogi där varje del utgör ett eget helt. Med sitt epos om hemmafrun Maj visar Kristina Sandberg att inom en örnsköldsviksvånings väggar kan rymmas en hel odyssé. Med distans och empati skildras ett skört och sårigt familjeliv i välfärdsstaten. Noggrant registreras matoset, tvättångorna, havsbrisens farliga sälta. Vi står bedvid Maj i köket med livets stora frågor och vad kan hon hitta på åt dem till middag?"