Omslagsbild: Maurice

Översättare: Maria Ekman
Recensionsdatum: 2014-02-24
ISBN: 978-91-1-304517-7

Maurice

Maurice Hall ser lycklig ut, har lätt för sig, har många vänner och kommer från en ekonomiskt oberoende familj. Han har gått på Cambridge och sedan intagit en plats på faderns mäktiga mäklarföretag. Det finns bara ett problem. Maurice är homosexuell.

I Cambridge träffar han den vackre Clive Durham, som till Maurices förvåning låter uttala sina känslor för honom. Snart är de hopplöst förälskade, även om det är ett platonskt förhållande eftersom Clive menar att det köttsliga skulle förminska deras kärlek. Alla bitar tycks ha fallit på plats för Maurice när Clive plötsligt låter meddela att han ska gifta sig. Beskedet kastar in Maurice i en virvel av förtvivlan och ifrågasättande, han försöker bota sin homosexualitet med hypnos men blir bara deprimerad och plågas av djupa ensamhetskänslor. Så möter han Clives gårds­karl Alec Scudder. Trots att Maurice till en början noncha­lerar situationen blir ett öppet fönster en sen kväll inledningen till en helt ny fas i hans liv.

E.M. Forster skrev romanen Maurice 1913 men lät aldrig publicera den under sin livstid. Han visste att tiden inte var mogen. Nu, hundra år efter det att romanen skrevs, publiceras den för första gången på svenska i Norstedts klassikerserie i översättning av Maria Ekman.

"E M Forster upphöjer medelmåttigheten till bitvis glimrande, stor litteratur." "E M Forster kände inte igen sig i andra författares skrivkramp, utan beskrev sitt eget skrivande som ren njutning. Det märks. Här finns inget tillkämpat, inget strategiskt effektsökeri, utan bara en berättelse som i bästa bemärkelse flyter på, i stilla mak. E M Forster upphöjer medelmåttigheten till bitvis glimrande, stor litteratur. Det är det inte många andra som lyckats med."Therese Eriksson, Svenska Dagbladet
"En klassiker" /NT "Läs Maurice för Forsters förmåga att beskriva en tid som innebär en brytning med det gamla, som andas begynnande modernitet och befrielse. Men kanske är den största behållningen av läsningen ändå författarens avslöjande blick för det sömngångaraktiga leverne som Clive tvingats in i genom hävd och ärvda pengar, hur han sakta förtvinar i det kostsamma godset som vittrar ner och hur stärkkragen skaver alltmedan hans stackars prudentliga och oskuldsfulla hustru ser på. En klassiker som översatts till svenska först nu." /Catrin Villaume Fägerstrand, Norrköpings Tidningar
206 kr Bok - Inbunden
Utgiven: januari 2014
176 kr Nedladdningsbar bok - E-bok
Utgiven: februari 2014

Edward Morgan Forster (1879-1970) tillhörde Bloomsbury-gruppen (om än inte dess innersta cirkel), den krets av nytänkande författare, kritiker och filosofer, som bildades i Bloomsbury i London strax efter förra sekelskiftet med kända namn som Virginia Woolf och ekonomen JM Keynes.

Med ett fantastiskt öga för detaljer och personligheter tecknade han makalösa porträtt av det viktorianska Englands medelklass och överklass, med en både kritisk och medkännande blick. Det han såg var hur ett strikt klassystem och en materiell syn på liv och äktenskap fick människor att förtvina och förtvivla. Hans utanförskap kom sig delvis av hans homosexualitet, som han aldrig tillstod öppet, men som fick honom att skriva en mycket gripande roman, Maurice, om två unga homosexuella män. Den boken kom inte ut förrän efter hans död.

Ett av hans mest berömda verk är En färd till Indien, som beskriver krocken mellan indiskt och engelskt. Forster var en mycket berest författare och förälskade sig tidigt i Italien (som är miljö i flera av hans romaner), han reste också till både Indien och Mellanöstern.