Omslagsbild: Ta skada

Recensionsdatum: 2013-02-18
ISBN: 978-91-1-304518-4

Ta skada

Marcus är nitton år och har svårt att hitta sin plats i tillvaron. Det är som att det alltid uppstår problem när han är i närheten. Han bråkar ofta med sin storebror, vars flickvän beklagar sig över honom. Hans mamma och pappa förväntar sig inte längre något av honom och föredrar att han håller sig undan. Och sedan är det där dåliga samvetet familjen går och bär på, alla de foster som dog i mammans mage, de som kom före Marcus men aldrig föddes.

Martin Engbergs nya roman Ta skada rör sig i ett jordbrukssamhälle i förändring. Det gäller att öka produktionen eller att byta bransch. I centrum står den unge Marcus som har ett sätt att alltid missuppfatta situationerna han hamnar i. Ibland liknar han ett barn, ibland framstår han som vuxen och skrämmande. Frågan är om det alls finns någon plats för honom, eller om det hade varit bättre om han inte fanns. Om det varit bättre om han varit ett av de döda fostren.

Lyssna på ett utdrag ur boken på: http://www.bokpuffen.se/2013/08/ta-skada/

"en berättelse som berör" "Att Martin Engberg är en styv stilist är ingen nyhet, och prosan är så gott som fläckfri även den här gången. Men med den här romanen har han också skapat en berättelse som berör, på ett helt annat sätt än tidigare, och komplexa karaktärer som etsar sig fast. Och avtrycken de gör är långtifrån angenäma."Peter Viktorsson
st.nu
"Slag-i-magenstarkt" /Metro "Slag-i-magenstarkt om en pojke i övre tonåren som inte verkar få plats någonstans i samhället."Metro listar veckans favoriter
"Det är som att lyssna på en duktig solist" VLT "Det som framför allt imponerar i Ta skada är den stilsäkra tonen. Det är som att lyssna på en duktig solist, man är trygg i musiken och kan lugnt ta till sig födet."Dan Sjögren
"Stark skildring av utanförskap"
147 kr Nedladdningsbar bok - E-bok
Utgiven: januari 2013

Martin Engberg är född 1974 och bor i Göteborg. Han har gått författarutbildningen Litterär gestaltning och varit redaktör för Ord&Bild. Idag är han tillsammans med Mattias Hagberg den drivande kraften bakom litteraturföreningen Skrift, och redaktör för nättidskriften Skrået – med författaren i centrum. Han undervisar också på Skrivarakademin i Göteborg.