Omslagsbild: Mayas dagbok

Översättare: Hanna Axén
Utgivningsdatum: 2013-08-09
Recensionsdatum: 2013-08-26
ISBN: 978-91-1-304522-1

Mayas dagbok

Maya Vidal ska fylla sexton när hennes älskade farfar Popo dör och hennes farmor går in i en djup depression. Mayas far piloten flyger världen runt och hennes mor har lämnat familjen och återvänt till sitt hemland, Danmark. Ingen vuxen finns där för Maya och tre år senare lever hon på gatan i Las Vegas som hemlös, svårt sjuk och drogberoende på flykt undan ett gäng kriminella.

Farmor Nini hittar så småningom Maya och får in henne på ett behandlingshem. Nini får dessutom Maya att gå med på att resa till ön Chiloé i södra Chile där hon kan få en fristad hos en gammal vän till farmodern. Vännen Manuel Arias, lever tillbakadraget sedan han släppts som politisk fånge ur diktaturens fängelser. Arias visar sig vara raka motsatsen till Mayas älskade farfar Popo: vresig, kärv, tystlåten och inbunden.

Maya tillbringar ett år på Chiloé utan tillgång till vare sig dator eller tv. I tystnaden och ensamheten börjar hon föra dagbok och berättar om allt hon upplevt under sitt unga och händelserika liv. Samtidigt inträffar en rad oförklarliga och magiska saker som skakar om hennes världsbild och leder till hennes själsliga utveckling. Maya får också insikt i sin egen familjs hemligheter och skälet till att Manuel Arias tagit emot henne. Just när hon står i begrepp att finna sin inre harmoni dyker en person från Mayas kriminella förflutna upp för att straffa henne. Maya inser att hon inte längre kan gömma sig undan världen utan i stället måste konfrontera den.

"Må bra-bok med stora perspektiv" "Utöver berättelsen om Chiloé finns en intressant koppling till det moderna Chile och såren efter militärkuppen 1973 som fortfarande i mångt och mycket är oläkta. Man får dessutom inbakat en hel del fakta om det kriminella USA som hur många ungdomar som försvinner och om hur maffian skor sig på människors utsatthet. För den som tycker om att läsa en måbrabok med ett lite större perspektiv är detta ett bra val."Roland Johansson
"Storslagen roman med magiska inslag" /Amelia
"Smittande livsglädje i Allendes nya bok" /Norra Skåne "Med sin aldrig sinande berättarglädje är Isabel Allende nu aktuell med romanen Mayas dagbok (Norstedts), en historia som är lika våldsam som den är magisk, djärvt skriven, ibland omskakande och på samma gång full av en hel del bitande kvickheter. /.../Mayas dagbok är en roman om sorg, destruktivitet och våld men också om kärlek, livsglädje och hjärtegod medmänsklighet, som allt gestaltas genom Allendes näst intill magiska berättarförmåga."Thomas Almqvist
"Allende bränner till om Chiles blodiga historia" "Det finns något sprudlande i Allendes känsla för anekdotiska detaljer och excentriska karaktärer; något vidgande, som gör världen större och mer speciell. Kanske detta är vad som kallas berättarglädje."Andrea Lundgren

Isabel Allende (Lima, Peru 1942) började sin bana som journalist i Chile och Venezuela på 60- och 70-talen, medverkade i veckopress och gjorde tv-reportage samtidigt som hon skrev för teatern. Hennes roman Andarnas hus räknas som en milstolpe i den latinamerikanska litteraturen. Allendes böcker har sålt i över 65 miljoner exemplar i hela världen och översatts till 35 språk. 2018 blev hon den första spanskspråkiga författare att belönas med National Book Award Medal för sin insats på det amerikanska skönlitterära området.

Utmärkelser:

Colima Literary Award, Mexico, 1986
Before Columbus Foundation Award, USA, 1988