Översättare: Anne Marie Hansen
Översättare: Ingalisa Munck
Utgivningsdatum: 2012-08-14
Recensionsdatum: 2012-09-03
ISBN: 978-91-1-304524-5

Historien

Elsa Morante hävdade att historien var skandal som pågått i tiotusen år. Hennes mästerverk från 1974, romanen Historien, bekräftar den tesen. Romanen är en rasande anklagelse mot den obönhörliga historiska utvecklingen som sker på den enskilda människans bekostnad.

Historien utspelar sig år för år, från 1941 till 1947. Rom invaderas av tyskarna och faller 1943, är en ockuperad stad som befrias av partisanerna efter 1945. Huvudperson är den fattiga änkan och småskollärarinnan Ida Ramundo, som är halvjudinna men döljer sitt judiska påbrå så väl att hennes tonårige son Nino går med i ungfascisterna.

En dag när Ida är på väg hem från arbetet möter hon den unge tyske soldaten Günther som gått vilse i den eviga staden. Günther tränger sig på Ida, följer efter henne hem och våldtar henne. Frukten av denna våldtäkt är den epileptiske pojken Useppe, berättelsens ljusgestalt, ett slags Kristus i miniatyr. Useppe känner samhörighet med alla levande och döda, djur som människor, och kan inte göra någon illa. Mitt under brinnande krig företar han idylliska promenader runtom i Rom med fårhunden Bella, avsnitt som skildras med stark poetisk lyskraft.

Då ingenting finns kvar av deras bostadshus efter ett bombattentat söker Ida och Useppe sig till ett läger för hemlösa där de lär känna den unge judiske studenten Davide Segre. Davide har förlorat alla sina anhöriga i transporterna till förintelselägren och trots att han vill leva efter sin pacifistiska övertygelse hämnas han och dödar en tysk soldat.

Historien är Elsa Morantes magnum opus och romanen har lockat läsare i generationer sedan den gavs ut första gången 1974 då den också gav upphov till en väldig polemik i den italienska kritikerkåren. Norstedts har gett ut romanen fyra gånger tidigare: 1979, -84, -88 samt 2004. Den har jämförts med Tolstojs Krig och fred och Victor Hugos Samhällets olycksbarn.

Nytt förord av Gabriella Håkansson.

"Elsa Morante är i Historien moralist, och det i ordets bästa bemärkelse." "Morante beskriver på detta sätt istället historiens obevekliga framfart och den enskilda människans litenhet. Så låter sig romanen snarast läsas som en anklagelseskrift. Elsa Morante är i Historien moralist, och det i ordets bästa bemärkelse."Mikaela Blomqvist
"En svidande vidräkning med världshistorien" "Återutgivningen är synnerligen motiverad, både som ett unikt tidsdokument och som ett mäktigt stycke litteratur i egen rätt. /.../Men framför allt utgör Morantes 700 sidor långa rasande berättelse, denna anklagelseakt mot tingens ordning, en svidande vidräkning med själva världshistorien, denna dödsbringande hydra som förgör allt som kommer i dess väg. Mot denna tillintetgörande makt står blott den lilla människans fåfänga men stolta trots, här i en ung olycksalig pojkes ljusa gestalt."Martin Lagerholm
"Ljusets författare mötte mörkret"
"Björn Wiman läser en bedövande skicklig efterkrigsroman av en författare som borde ha fått Nobelpriset."

Elsa Morante föddes i Rom 1912 och levde i staden från sin födelse till sin död med undantag för några av krigsåren. 2012 är det alltså 100 år sedan hon föddes vilket kommer att uppmärksammas över hela världen. Romanen Historien möttes av ett stort gensvar hos bokläsarna när den utkom 1974 men gav upphov till en polemik bland kritikerna. Pier Paolo Pasolini vände sig emot de antiideologiska inslaget i romanen. Elsa Morante avled 1985.