Omslagsbild: Dans på glödande kol

Utgivningsdatum: 2013-03-19
Recensionsdatum: 2013-04-08
ISBN: 978-91-1-304733-1

Dans på glödande kol

Eldens mäktiga ande vilade över rummet. Lukten av eld skrämde honom, men var samtidigt fascinerande. Han tappade en brinnande tändsticka bland trassel och terpentin. Det var som om papperskorgen fick liv. I värmen buktade den utåt och blev till ett ansikte som ville tränga igenom den mjuka plasten. Han vågade inte röra sig fast det brann för fullt. Elden hypnotiserade honom. Det knastrade som om ansiktet ville berätta något för honom ... en hemlighet om de döda barnen på mammas tavla.

Elvaårige Leo har förlorat sin mamma i sviterna efter en brand. När han flyttar till Visby med sin pappa uppstår ytterligare bränder i samma bostadsområde. En politiker utsätts för trakasserier och kort där efter avlider hans hustru i en anlagd brand. Det blir Maria Werns uppgift att söka sambanden. De leder till ett gäng som hållit ihop sedan gymnasietiden. Ett gäng där brandmannen Björn, som Maria blivit allvarligt förälskad i, har sina vänner.

Dans på glödande kol är den fjortonde boken i Anna Janssons framgångsrika serie om Gotlandspolisen Maria Wern. Det är en bok om girighet, om de krafter som inte drar sig för att utnyttja andras utsatthet och om längtan efter kärlek. Den utspelar sig i ett Visby där turistströmmen återvänt till fastlandet och polisstyrkan reducerats för ett lugnare tempo.

Utgiven: mars 2013
139 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Utgiven: mars 2013
"vi bjuds på ännu en välskriven och spännande mordhistoria" /Allas
"en läsvärd bok" /Dagbladet Sundsvall "Anna Janssons fjortonde bok om Maria Wern är en läsvärd bok, med lagom spänning och en kluring upplösning."Kjell Åke Tjernström
"Den är spännande med flera fantasifulla villospår" /Tidningen Vision "Det bästa med boken är författarens porträtt av pojken Leo, som hon tecknar med både svärta och värme."
"den som vill ha rutinerad spänning kommer inte att sakna någonting" /Icakuriren "Det är ett fint tecknat porträtt av ett djupt oroat barn, som vilar lika stadigt på inlevelse som på goda psykologiska insikter."Marie Peterson

Anna Janssons romaner om kriminalinspektör Maria Wern har sålt i närmare fyra miljoner exemplar bara i Sverige och är översatta till 17 språk. Böckerna har gjort succé som tv-serie och film med Eva Röse i huvudrollen. Med Emil Wern - detektiv har Anna Jansson låtit Maria Werns son få en egen barnboksserie. Hon har också startat en ny deckarserie med Örebro som spelplats, med polisen Kristoffer Bark som huvudperson. År 2020 firar Anna Jansson 20 år som författare.