Omslagsbild: Kricket

Recensionsdatum: 2013-02-11
ISBN: 978-91-1-304736-2

Kricket

Kerstin är i slutfasen av sin doktorsavhandling om Karl XII:s reträtt efter slaget vid Poltava. Hennes handledare har gjort en kometkarriär på universitetet och under ett möte på hans arbetsrum inleder de vad som ser ut att vara ett hett sexuellt möte. Det slutar dock inte som det var tänkt. Kerstin får helt enkelt nog och sparkar honom i skrevet, vilket givetvis inte är så bra för den akademiska karriären.

Därefter går det bara utför. Hon börjar tappa tidsuppfattningen och hemmavid tycks de knappt känna igen henne. Inte blir det bättre av att Karl XII:s reträtt börjar ta allt större proportioner i hennes liv. Hon faller, kan man säga, och hennes blick på den skadade hjältekungen blandas samman med hennes adopterade sons blick. I ett centralt skede i romanen tittas det också mycket på kricket. Men det hindrar inte Kerstins fall som bara fortsätter och fortsätter. Till sist inser hon att hon nog inte längre lever.

Per Johansson utvecklar det berättarsätt som han gjort till sitt eget efter debuten Göteborg i päls och Cancersurfare, för vilken han till­delades Göteborgs-Postens litteraturpris 2010.

"Ljuvligt möte mellan realism och metafysik i nerbruten kropp" /Ljusdals-Posten "Det finns något ljuvligt i denna bok. Som om allting möts: Kroppen, sinnet, nuet, historien, drömmen och minnet. Som om de är förbundna med varandra. Johansson gestaltar, han uttolkar inte. I frågorna som väcks skapas inte bara en njutbar läsupplevelse, utan också kritiska perspektiv på identiteten. Därmed öppnas en port till Deleuze och andra."Petrus Öhman
"glänsande studie av en själssjuk människa" "Det är en på alla sätt övertygande, ja glänsande studie av en själssjuk människa som svajar, faller och går i bitar."
arbetarbladet.se
"en oerhört utvecklad fingertoppskänsla för vardagens absurditeter" "Per Johansson har en oerhört utvecklad fingertoppskänsla för vardagens absurditeter, och när han mer och mer lämnar den rena realismen har han dragit in läsaren så långt i romanens rådande världsbild att man utan att höja på ögonbrynen accepterar att det står ett par stövlar tillhörande Karl den tolfte i Kerstins tvättstuga. Johansson balanserar hela tiden på gränsen mellan realism och fantasi, och som i alla bra skönlitterära skildringar av psyken i upplösning står det klart att ingen av Kerstins verkligheter är mer eller mindre riktig än den andra. /.../”Kricket” är en originell roman, och jag uppskattar Johanssons konsekvens väldigt mycket. Han håller med önskvärd tydlighet på att muta in ett alldeles eget område i samtidslitteraturen som kommer att bli fortsatt intressant att följa."Annina Rabe
"Berättare med Makalös språkkänsla" "Det är en makalös språkteknisk uppvisning som Johansson bjuder på. Genom små, knappt märkbara, medel zoomar berättaren ut för att i nästa stund ligga så nära Kerstins innersta att det är plågsamt. I nästa stund är vi hos maken Claes för att plötsligt vara med Karl den tolftes soldater. Per Johansson styr berättelsen med järnhand.Det fragmentariska språket, med korta stycken, känns igen från tidigare romaner men här får det en ny bäring. Det lyfter och skapar balans mellan textens alla skiftningar med perspektivförändringar, närbilder och panoramavyer. /.../Att skriva om onanerande soldater och en kung som plötsligt förlorar sig i nostalgiska tonårsminnen - att överhuvudtaget kunna närma sig en historisk gestalt på det sättet - kräver en modig författare som förmår skilja mellan vördnad och ömsinthet. Många skulle misslyckas med tilltaget, men Per Johansson lyfter både historieberättandet och romanen i sin helhet till nya nivåer med sin Karl den tolfte-gestaltning."Elin Grelsson Almestad
153 kr Nedladdningsbar bok - E-bok
Utgiven: januari 2013

Per Johansson, född 1972, debuterade 2006 med Göteborg i päls, som nominerades till Borås Tidnings Debutantpris. För romanen Cancersurfare (2010) tilldelades han Göteborgs-Postens litteraturpris med motiveringen: "för en stilskarp gestaltning av vardagslivets vansinne där såväl krogkök som hemtjänst förvandlas till omistliga ingredienser i det litterära laboratoriet."