Utgivningsdatum: 2013-05-23
Recensionsdatum: 2013-06-10
ISBN: 978-91-1-304798-0

Populisten

Med sin unika inblick i Sveriges maktelit ger Thomas Bodström oss en vass skildring av en populism som sprider sig som ett gift i alla läger i media, i politiken och i rättsväsendet.

Populisten är den fjärde och avslutande delen i serien om advokaten Mattias Berglund, Susanne Dahlgren på läns­kriminalpolisen och justitieminister Gerd Lundin.

Mattias är nyskild och har flyttat ihop med Susanne, som har gjort karriär och fått jobb som biträdande justitieminister till Gerd Lundin. För första gången börjar han tvivla på sitt yrke, när han försvarar en präst som påstår sig vara oskyldigt anklagad för hustrumisshandel. Dessutom kompliceras saker av att en annan av hans klienter, en hemlös narkoman, råkar ut för en mystisk dödsolycka. Gerd har en otäck känsla av att hon är förföljd och Susanne får veta hur det är när journalister jagar politiker med blåslampa.

När regeringskansliet utsätts för en hackerattack är katastrofen ett faktum. Hela landet står på randen av ett sammanbrott.
69 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: maj 2013
149 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Uppläsare: Tomas Bolme
Utgiven: maj 2013
"Habil roman av Bodström" "Som deckare betraktad är ”Populisten” habil med en intrig som är tillräckligt vältrimmad för att hålla spänningen vid liv boken igenom. /.../ Den som har ett grundmurat förtroende för svensk politik lär bli omskakad av Thomas Bodströms nya spänningsroman, "Populisten"."
"Initierad Bodström om Rosenbadmiljö" /Arvika Nyheter "Att miljöerna i boken Populisten känns trovärdiga och realistiska är ingen slump. /.../Thomas Bodströms språk är rakt och okomplicerat med naturliga dialoger. Det är nya kriser och ledtrådar som cliffhangers genom hela boken och det driver på handlingen i ett högt tempo.Det finns många andra deckare som har en mer genomarbetat och finurlig intrig, mer djup hos karaktärerna och ett mer nyanserat språk men man kommer inte ifrån att Rosenbad inifrån är en fantastiskt intressant miljö. Vem, om inte en före detta justitieminister, kan skildra det bättre? Jag tycker det är en extra krydda att Thomas Bodström balanserar så skickligt mellan verklighet och fiktion."Ulrika Sortelius
"Han skapar med säker hand spänning av skådespelet i rättssalen - och i regeringsrummet." /Ystads Allehanda
"Thomas Bodström har satt fingret på ömma punkter, vårt samhälles sårbarhet och mediadrev i tid och otid." "Det här är en spännande och lättläst roman som kom ut lagom till sommaren. Författaren har ett driv i berättandet, som gör att det aldrig blir en tråkig stund. Jag har läst hans tidigare böcker och gillat dem och den här är minst lika bra. Här är en hel del förvecklingar, som var och en inte verkar höra ihop, men så knyts allt ihop till ett prydligt paket i slutändan."Viola Kondracki

Thomas Bodström, född 1962, är advokat och före detta justitieminister (2000–2006). Han driver en av Sveriges största brottmålsbyråer och medverkar regelbundet som juridisk expert i radioprogrammet Äntligen morgon. Thomas Bodström har skrivit flera böcker, bland annat om sin tid i regeringskansliet och en serie om fyra deckare: Rymmaren, Idealisten, Lobbyisten och Populisten. Boken Det man minns handlar om hans mors demens.

Tillsammans med Lars Olof Lampers skriver Bodström bokserien Svenska Brott, kriminalreportage som skildrar brott via journalistisk research och ett inifrånperspektiv på rättsväsendet. 2016 utkom Bodenfallet, 2017 Trippelmordet i Uddevalla och 2018 Sommarstugemordet i Arboga – den sistnämnda även som ljudboksserie på Tiden, ett digitalt imprint inom Norstedts Förlagsgrupp.