Omslagsbild: Marias testamente

Översättare: Erik Andersson
Utgivningsdatum: 2014-01-24
Recensionsdatum: 2014-02-17
ISBN: 978-91-1-304947-2

Marias testamente

I den gamla staden Efesos lever Maria ensam, flera år efter sonens korsfästelse. Hon vägrar att sam­arbeta med lärjungarna, vilka ser efter henne och ger henne kost och logi. De hälsar ofta på henne, trots att hon motsätter sig deras syn på att hennes son var Guds son.

Inte heller tycker hon att hans död som martyr var värd priset. Hon ser sonens förtrogna som en samling fega män, vilkas svek ledde till sonens våldsamma död. På samma sätt ser hon sina egna fel och brister, väl medveten om att hon själv flydde på avrättnings­dagen för att rädda sitt eget skinn.

Maria är kvinnan som vi känner igen från århundranden av skrifter och målningar. Kvinnan som representerar den kärleksfulla, tysta, lidande, lydiga modern. I Colm Tóibíns nya kritikerhyllade och Bookerprisnominerade roman ställs hon emellertid bredvid Elektra, Medea eller Antigone, en kvinna som vägrar att vika undan. På ett fantasieggande språk blir porträttet av henne så levande att vår syn på Jungfru Maria med all säkerhet kommer att förändras.
"Det är en på många sätt djärv, men också mycket vacker, bok Tóibín skrivit."
"Det är inte mindre än en fantastisk liten pärla till roman." /Aftonbladet "Omstörtande eller ej. Det är inte mindre än en fantastisk liten pärla till roman. Helt i klass med Tóibíns förra bok på svenska, En lång vinter. Det är ingen dostojevskijsk feberskrift, utan en stram och samlad. Med Tóibíns Marias ord, när hon beskriver ett innerligt möte med sonen, en prosa likt "rent källvatten som kom ur ensamhet eller sömn eller rent av tystnad och arbete"."Kristofer Folkhammar
"Colm Tóibín är en mästare. Hans språk är poetiskt, starkt och transparent." /Värmlands Folkblad "Han förenar fantasi och filosofi, för upp det på en nivå som både är intelligent och intagande. (Bara ett par detaljer: Inte gick man väl i skor på Jesu tid? Eller betalade räkningar... ? ) Hans lilla roman kommer för alltid att förändra bilden av Maria."Ulla Strängberg
"'Marias testament' är en vacker liten skrift." /Arbetarbladet "Det får en särskild klang när världens mest spridda myt omtolkas. De bibliska miljöerna reser sig skarpa som gamla skolplanscher. Men berättelsen skildrar också inträngande en enskild persons vånda och sorg. Och när allt kommer omkring; kunde det inte lika gärna fått vara Marias lidande som frälste mänskligheten? De bibliska berättelserna har enorm kulturhistorisk kraft. Colm Tóibín ger oss ett omtumlande extramaterial, som ett sentida tillägg till apokryferna."Bodil Juggas
147 kr Nedladdningsbar bok - E-bok
Utgiven: januari 2014

Colm Tóibín, född 1955, räknas som en av Irlands mest framstående författare efter sina hyllade romaner och novellsamlingar. Han skriver regelbundet essäistik för bland annat New York Review of Books och har belönats med flera priser, bland andra IMPAC, Le prix du meilleur livre étranger och Costa Book Award. Han blev 2007 invald i Royal Society of Literature och delar sin tid mellan Dublin och New York. Hans senaste bok på svenska var kortromanen Marias testamente (2014), som också spelades som pjäs på Stadsteatern i Stockholm.