Omslagsbild: I undrens tid

Översättare: Dorothee Sporrong
Utgivningsdatum: 2013-10-18
Recensionsdatum: 2013-11-11
ISBN: 978-91-1-304949-6

I undrens tid

Ann Patchetts nya roman I undrens tid utspelas till stor del i en miljö präglad av giftpilar, ormar, vetenskapliga genombrott och andliga upplevelser. Den har av många hyllats som hennes starkaste bok, är flerfaldigt prisbelönad och har länge legat på topp­listorna runt om i världen.

Doktor Marina Singh får ett fruktansvärt besked som gör att hon snabbt packar sina väskor och beger till ett forsknings­projekt i Amazonas. En av hennes närmaste kolleger har avlidit under mystiska omständigheter där. Först måste hon dock få fatt i sin tidigare mentor, doktor Annick Swenson, som tycks ha gått under jorden i sitt intensiva arbete för att hos en viss indianstam finna lösningen på en av vetenskapens hetaste frågor. Doktor Swenson är inte heller någon som är lätt att tas med: hon är excentrisk, hårdhudad och en fanatisk arbetsnarkoman.

För Marina väcker mötet plågsamma minnen och uppgörelser. I Amazonas oförlåtande djungel tvingas hon snart fatta beslut som handlar om liv och död, etik och moral, samtidigt som hon bär på en ödesmättad känsla av att hon närmar sig mörkrets hjärta.

I undrens tid skildras en värld där naturens allra vackraste konstverk ställs mot människan allra djupaste sorger, förluster och, i en vidare bemärkelse, vår evinnerliga strävan efter evigt liv.

”en rafflande äventyrsroman” /DN ”Mer än så är svårt att berätta om "I undrens tid", utan att röra upp för mycket av den soppa av potentiella spoilers som handlingen utgörs av. Patchett har fått en mängd priser och sålt en mängd exemplar på en mängd språk, och det är inte svårt att inse hur hennes gestaltningsteknik och omsorgsfulla dramaturgiska konstruktioner kan göra henne till söndagsläsning för hela världen. Den följsamma och jämna översättningen av Dorothee Sporrong ökar berättelsens livskraft.”Lyra Ekström Lindbäck
"Ann Pachetts berättelse omsluter läsaren med en febrig, fuktig spänning." "Det kan låta som en utnött thrillerintrig. Men romanen ”I undrens tid” av Ann Patchett visar sig vara förtrollande litteratur, under en mysteriekostym lika spektakulär som det pompösa operahuset i Manaus (känt inte minst från Werner Herzogs film ”Fitzcarraldo”), en absurd gräddbakelse mitt i en fattig stad i djupet av Brasilien. /.../Ann Pachetts berättelse omsluter läsaren med en febrig, fuktig spänning. Du tror att du slukar ”I undrens tid”. När den i själva verket är en köttätande växt som löser upp ditt motstånd och slukar dig."Bodil Juggas
arbetarbladet.se
"... en spännande, överraskande och välskriven roman ..." "”I undrens tid” är en spännande, överraskande och välskriven roman fylld av viktiga existentiella frågor. /.../Romanen ställer frågor om etik och moral, om liv och död och frågan är om människors strävan efter att förlänga livet alltid är en god strävan. Romanen är såväl välskriven som lättläst, spännande och med flera överraskande vändningar."
kulturbloggen.com
"... en vindlande och ovanlig roman ..." "I undrens tid är en av förra årets amerikanska bestsellers, en vindlande och ovanlig roman som inte skriver läsaren på näsan och som tar upp skrämmande, spännande frågor. /.../Jag tycker mycket om när bestsellerlitteratur som denna rusar iväg långt bortom den traditionella kärleksromanen. Svenska Helena Thorfinn med Bangladeshromanen Innan floden tar oss gjorde det till exempel förra året. Den som tyckte om Thorfinns roman har goda chanser att låta sig slukas upp även av Ann Patchetts I undrens tid."Lena Kvist
171 kr Nedladdningsbar bok - E-bok
Utgiven: oktober 2013

Ann Patchett är född 1963 i Los Angeles. Hennes internationella genombrott kom med romanen Bel Canto (2001), för vilken hon tilldelats PEN/Faulkner-priset samt det engelska Orangepriset. Hennes senaste roman, I undrens tid (2013) har hyllats av kritiker och läsare över hela världen.