Omslagsbild: Under falkens vingar

Utgivningsdatum: 2022-05-27
Recensionsdatum: 2022-06-13
ISBN: 978-91-1-311697-6

Under falkens vingar

I denna starka och gripande spänningsdebut får vi en inblick i de omständigheter och handlingar som gör en människa till ett offer, eller en förövare.

En polis knackar en tidig morgon på hemma hos Ramona och hennes man Peter, på landsbygden utanför Skellefteå. Han ber dem att följa med till en sjö i närheten, utan att säga vad det rör sig om. Men Ramona vet redan. Redan när de sätter sig i bilen kan hon se den unga kvinnan som ligger död i båten. Men hon vet inte vem kvinnan är. Det vet inte polisen heller.

I brist på ledtrådar tar utredaren hjälp av Ramona och hennes förmåga att se saker, att se glimtar av människors liv som de helst hade velat hålla hemliga. Men för att se vem eller vilka som ligger bakom mordet på kvinnan behöver Ramona nå djupare än någonsin tidigare. Det räcker inte med att hon kan se mer än andra. För att förstå vem de letar efter måste hon veta vad hon ska se.

Under falkens vingar är starten på spänningsserien om Ramona Lindh, en socialarbetare med en gåva som är en förbannelse minst lika mycket som en välsignelse.

Anton Marklund är född och uppvuxen i en by utanför Skellefteå men har de senaste 25 åren levt och verkat i Umeå. Parallellt med att jobba med funktionsvarierade debuterade han 2011 med kritikerrosade romanen Djurvänner. 2016 kom Stora björn ut, en lättläst roman. Under falkens vingar är hans spänningsdebut. Det är första delen i serien om Ramona Lindh, socialarbetaren med övernaturliga förmågor.