Omslagsbild: Dödsdömd

Översättare: Manne Svensson
Recensionsdatum: 2013-04-17
ISBN: 978-91-1-305037-9

Dödsdömd

Som 19-åring dömdes Damien Echols till döden för sadistiska sexmord på tre åttaåriga pojkar. Han och vännerna Jason Baldwin och Jessie Misskelley Jr blev West Memphis Three: fattiga ungdomar som utpekades som satanistiska ritualmördare, trots bristande bevis. Efter en lång kampanj släpptes de fria. Det här är Damien Echols historia.

Delstatens åtal byggde enbart på ett framtvingat erkännande från Misskelley och, skulle det senare visa sig, fabricerad bevisning. Vittnesbörd om Echols demoniska personlighet och det faktum att de gillade Metallica beseglade de åtalades öden: Baldwin och Misskelley fick båda livstidsstraff och Echols utpekades som satanistisk ritualmördare och dömdes till döden. Men rättsfallet blev snabbt omdiskuterat och domarna ansågs tvivelaktiga. Det hela kom att skildras i den uppmärksammade dokumentärfilmen Paradise Lost 1996. Dokumentären väckte stort internationellt intresse och resulterade i en kampanj för ett frikännande av West Memphis Three. Johnny Depp, Eddie Vedder, Henry Rollins och Peter Jackson är några av de mest kända som deltog i kampanjen. Tack vare deras insatser, särskilt från Echols fru, Lorri, som han träffade under fängelsetiden, frikändes alla tre i augusti 2011 genom en så kallad plea bargain, där de tog på sig morden mot att släppas fria efter den strafftid de dittills avtjänat. Ett par av de svenskar som engagerat sig för West Memphis Three är Fredrik Strage och Ika Johannesson.

Själva fängelseskildringen är fascinerande nog för en bok men Echols nöjer sig inte med att enbart slå mynt av en snabbslukad nyhetshistoria. Författare som han är lyckas han skapa stor litteratur och levandegöra sin berättelse, från en utfattig barndom i skrangliga skjul och husvagnar till återkomsten efter ett halvt liv bakom galler - en psykiskt ärrad man som i dag återupp­täcker ett liv i frihet. Författaren visar prov på såväl intelligens som medkänsla, mänskliga kvaliteter som Arkansas rättssystem inte hade något intresse av att framhäva under hans långa och svåra prövning.

"Ett helvete levandegjort" "Det är en skräckhistoria på många sätt, men inte utan humor och ljusglimtar. Något gott förde också denna moderna häxprocess med sig: den gjorde Damien Echols till en modig författare med en viktig berättelse."Sam Sundberg
"en djupt fascinerande självbiografi" /Sydsvenskan "Det är en djupt fascinerande självbiografi om en uppväxt i svåraste fattigdom i den amerikanska södern. /.../Det är en drabbande och insiktsfull berättelse som med nästan obehaglig precision illustrerar precis hur djupt orättvisan och hopplösheten skär genom detta amerikanska skuggsamhälle."Patrik Svensson
"en överraskande välskriven och stark biografi om en uppväxt i den fattigaste amerikanska södern" /Landskrona-Posten "Men det här är i första hand ingen bok om ett rättsfall eller nyckeln till frihet.Utan en överraskande välskriven och stark biografi om en uppväxt i den fattigaste amerikanska södern - en historia som bör chocka läsare lika starkt som Echols personliga tragedi."Johan Malmborg
"det blir stundtals helt drabbande läsning" /Gefle Dagblad "Men han skriver också, med ett väldigt precist uttryck, om fängelsevistelsen och vad den gör med en människa - i förbifarten nämner han vakternas brutalitet och de usla förhållandena i fängelset, men det är inte det viktiga, utan i stället sätter Echols ord på hur tidsbegrepp förändras, hur hela år rinner honom ur händerna och hur galenskapen ligger på lur hela tiden.Och det blir stundtals helt drabbande läsning.Lisa Pehrsdotter

Damien Echols föddes 1974 och växte upp i Mississippi, Tennessee, Maryland, Oregon, Texas, Louisiana och Arkansas. När han var 18 år dömdes han på felaktiga grunder till döden, tillsammans med Jason Baldwin och Jessie Misskelley, Jr, som båda fick livstidsstraff. Alla tre tillbringade 18 år i fängelse, Echols i dödscell i väntan på en dödlig giftinjektion, tills de blev fria i augusti 2011.

Under namnet West Memphis Three blev de föremål för ett antal dokumentärfilmer som fick stor uppmärksamhet och gjorde mycket för deras sak. Den senaste i raden är producerad av Peter Jackson. 2005 skrev Echols boken Almost Home, men det skulle dröja ytterligare sju år innan han fick komma hem till sin fru Lorri, i New York.