Utgivningsdatum: 2013-03-19
Recensionsdatum: 2013-04-08
ISBN: 978-91-1-305046-1

Plats

"Min plats är där borta längst till höger. Nu går jag genom rummet. Först det skarpa ljudet mot stengolvet. Stegen tystnar på den gröna mattan. Det är något som skaver i vänster sko."

Den omtyckta bilderboksskaparen Pija Lindenbaum debuterar som romanförfattare med en suggestiv kortroman om en medelålders kvinna på gränsen till nervsammanbrott.

Hon är en alldeles vanlig kvinna med kontorsarbete och man och ett vuxet barn som har hamnat i ett tillstånd där allt börjar kännas främmande. Vardagliga möten och situationer känns konstiga och påträngande. Så en dag lämnar hon hem och arbete och barrikaderar sig i en lånad lägenhet där hon skär av förbindelsen med omvärlden. Slänger mobiltelefon och dator.

Och så skaffar hon en hund.

Nu är det bara hon och hunden.

Pija Lindenbaums avskalade prosatext i korta scener skruvar sig in och ner i en historia som har en både komisk och gripande svärta.
"Lindenbaum talar till vårt omedvetna och gör det smärtsamt skickligt och på ett högkänsligt språk" "Lindenbaum talar till vårt omedvetna och gör det smärtsamt skickligt och på ett högkänsligt språk: "När jag lyfter upp dig är du så övergiven att du nästan inte väger någonting". Metaforen med hundkopplet är välfunnet. Med det halar vi in känslorna."Marianne Ekenbjörn
"Plats är framför allt en bok som med exakt och vackert språk beskriver hur det är att vara mycket känslig" "Plats är framför allt en bok som med exakt och vackert språk beskriver hur det är att vara mycket känslig, och hur en livskris då kan gestalta sig. Men det är ingen stillastående roman. /.../I Plats saknas varken en känslig huvudperson eller humor och även vissa fantastiska inslag återfinns - kvinnan möter sig själv i form av en destruktiv och sorgsen kvinna i miniatyr."Eva-Lotta Hultén
"Pija Lindenbaums roliga, vanliga, skarpa, obehagliga och i allra högsta grad önskvärda roman mer än duger." /DN "”Plats” är en mycket normal bok. Stilen och temat skriver in den i en samtida prosatradition där ordknappt framskrivna karaktärer vantrivs i den normalitet de utifrån sett utgör en välintegrerad del av. För snart femton år sedan talade man om det som en trend, men trender går över. Oavsett om smakdomarna för dagen skrikit efter epik eller experiment, har de här böckerna (som inte är någotdera) fortsatt komma. Som så många gånger förr tänker jag ”vänta, en till bok av det här slaget?” när jag öppnar den och som nästan lika många gånger förr ”jamen, den höll ju, dög ju, gjorde vad den skulle” när jag lägger den ifrån mig. Pija Lindenbaums roliga, vanliga, skarpa, obehagliga och i allra högsta grad önskvärda roman mer än duger."Martina Lowden
"Debut som ger mersmak" /Dala-Demokraten "Pija Lindenbaum har en fin psykologisk blick, hon beskriver en vandring på minerad mark som både är igenkännbar och frånstötande eftersom den berättar om det förbjudna och oacceptabla inom oss. Plats är en debut som ger mersmak."Lena S. Karlsson

Pija Lindenbaum en av vår tids största svenska bilderboksskapare. Hon är född och uppvuxen i Sundsvall och gick ut Konstfack 1979. Efter det har hon arbetat som tecknare, formgivare och författare och skapat en lång rad bilderbokssuccéer.

Förmågan att hantera både text och bild på ett alldeles unikt sätt har blivit något av Pija Lindenbaums signum. Alltid i kombination med en stor portion humor och originalitet. Pija Lindenbaum höjer bilderbokens status med sina varmt uppskattade bilderböcker, samtidigt som hon förnyar och fördjupar bilderboken med sina berättelser. Hon gör något alldeles unikt, hon skapar fantastiska skildringar av barn av vår tid; Gittan, Åke, Lill-Zlatan, Kenta, Siv och Cerisia är alla egensinniga karaktärer, inte sällan med drag av melankoli. Pija Lindenbaum skruvar till sina berättelser på sitt speciella vis och gestaltar på en gång en inre och en yttre upplevelse. Det blir tokigt, roligt, lite konstigt och mycket typiskt, precis så som det är i vanliga familjer.

Pija Lindenbaums böcker uppskattas även utomlands. Ett flertal böcker har översatts till bland annat engelska, japanska, tyska, franska och holländska.

Pija Lindenbaums karriär har sedan starten kantats av flera utmärkelser och priser. 1990 utsågs Else-Marie och småpapporna (Bonnier Carlsen 1990) till Sveriges Bokhandelsmedhjälpares plakett "Din bok - vårt val" och samma bok fick också Expressens Heffaklump 1990. Boken om Bodil (Bonnier Carlsen 1991) utsågs till New York Times barnbokspris One of The Year's best illustrated children’s books 1992. 1993 utsågs Pija till Illustrator of the Year av Internationella illustratörsutställningen vid Barnboksmässan i Bologna för Boken om Bodil, samma år tilldelades hon Elsa Beskow-plaketten för illustrationerna i Bra Börje (Rabén & Sjögren 1992) och nominerades till Augustpriset för Över bäcken (text Lennart Hagerfors). 1996 kom nästa Augustnominering, denna gång för Britten och prins Benny (Alfabeta 1996). Svensk Bokkonst utsåg Britten och prins Benny till en av årets vackraste böcker 1997.

2000 tilldelades Pija Lindenbaum Augustpriset för bästa barn- och ungdomsbok för sin Gittan och gråvargarna (Rabén & Sjögren 2000). Samma år fick hon Rabén & Sjögrens tecknarstipendium för "förtjänstfulla insatser inom svensk bokkonst". 2005 tilldelades Pija Stockholms stads hederpris samt Wettergrens Barnboksollon 2005 för samlade produktion. Samma år framröstades även När Åkes mamma glömde bort (2005) till Årets bilderboksomslag av besökare på Bok- och biblioteksmässan i Göteborg 2005. För När Åkes mamma glömde bort fick hon dessutom priset Bokhandelns val 2005.

2006 var det dags för nästa Augustnominering för Lill-Zlatan och morbror raring (2006). Samma år fick Pija återigen Sveriges Bokhandelsmedhjälpares plakett ”Din bok - vårt val” för Lill-Zlatan och morbror raring. Stora läsarpriset 2007 tilldelades Kenta och barbisarna (2007) och delades ut av Bokcirklar.se. 2008 tilldelades Pija Lindenbaum Astrid Lindgren-priset för sin samlade produktion. Samma år fick Pija även Ottilia Adelborg-priset för sin samlade produktion. 2009 tilldelas Pija Lindenbaum RFSU-priset för att hon, i en rad uppskattade barnböcker, visat att inget ämne är omöjligt att samtala med barn om.

Barnoperan Min mamma är en drake, baserad på När Åkes mamma glömde bort, har spelats på Göteborgsoperan och Kungliga operan i Stockholm. Kostymerna ritades av Pija Lindenbaum.

Ett flertal dramatiseringar av Pija Lindenbaums böcker har gjorts. De har spelats på scener runt om i Sverige och utomlands. Filmen Siv sover vilse, fritt efter boken med samma namn, har premiär hösten 2016.

Bibliografi:

Pekböcker:
Säjer hunden? (1995)