Omslagsbild: Antarktis

Utgivningsdatum: 2013-08-23
Recensionsdatum: 2013-09-16
ISBN: 978-91-1-305049-2

Antarktis

De tre står i en triangel. De ser, åtminstone på håll, ut att veta vad de gör. Isdubbarna lyser röda kring den längstes hals. Den kortare står med handen på en gammal militärspark. Den allra kortaste och yngsta, med flammande hår under en blå mössa, hon håller en skidstav med vilken hon prövar sig fram. Jonathan, David och Gertrude, i den ordningen.

En morgon anländer ett kuvert med besked om att Gertrude beviljats forskningsanslag för en resa till Antarktis. Hon är själv förvånad, hade väntat sig avslag. Kort därefter läser hon Robert Scotts omtalade dagböcker från den expedition som slutade i katastrof då han nådde Sydpolen kort efter Amundsen och sedan omkom under hemfärden.

Dagböckerna tar snabbt en allt större plats i Gertrudes liv. Hon fascineras av sydpolsforskarens tid, den fullständiga offermentali­teten och att vara fångad av sitt eget öde. Samtidigt närmar sig hennes egen expedition med en stigande känsla av förväntan och oro. Hon ser fram emot att träffa Jonathan, som ska medverka vid expeditionen, och bestämmer sig för att aldrig mista honom igen. Men där finns också minnet av hans bror David, av kärleken, avundsjukan och inte minst katastrofen den gången de stod i en triangel redo att korsa den frusna fjorden.

Så en dag lämnar Gertrude sin sista anhalt Kapstaden och beger sig tillsammans med expeditionen mot Antarktis.

Josefin Holmströms debutroman handlar om att utmana sig själv till sitt yttersta på den kargaste platsen av dem alla. Att vandra över isen i de berömdas fotspår, varav vissa aldrig återvände hem. Det är en psykologisk roman om minnen, både de som ännu verkar i den egna kroppen och de som upplevdes av dem vars fotspår man vandrar i.

Romanen innehåller citat och situationer ur Robert Falcon Scotts Journals. Fakta kring polarforskarnas liv från Sue Limb och Patrick Cordinglys Captain Oates: Soldier and Explorer, Apsley Cherry-Garrards The Worst Journey in the World och Herbert Pontings fotografier. (Och från Geraldine McCaughreans polarroman för ungdomar, Det vita mörkret, kommer idén om att låta Gertrude konversera med en polarhjälte på isen.)
"Mycket trovärdig och fängslande natur- och personskildring" /Dagen
"Utmärkt och sparsmakat språk i Josefin Holmströms debutroman" "Romanen Antarktis vilar liksom den geografiska sydpolen på fast och egen grund, och här finns en utmärkt och sparsmakad konkretion i språket som lovar gott.Josefin Holmström vet att det räcker med att säga ”Arméns hudsalva” för att mana fram bilder av blizzarder och kindblästrande isnålar, och sådana författare läser man gärna."Petter Lindgren
"Grymt hantverk ger värme åt Antarktis" "Antarktis är alltid Antarktis. En värld av kyla och is dit mänskor kommer med ett ärende. Ett tydligt formulerat mål som tagit dem till vad som väl kan kvalificeras som en av världens mest ogästvänliga platser. Men trots detta, trots kylan och den tjocka isen vars sprickor bara väntar på att någon ska falla igenom dem, är Josefin Holmströms Antarktis fyllt av värme. Texten är ibland humoristiskt lekfull, ibland smärtsamt poetisk. Alltid ärlig och, framförallt, oerhört snygg."Alexander Stinggård
"Lovande litterär debut med hög densitet" /Gotlands Tidningar "Det är så här god litteratur arbetar.Man sugs mer och mer in i den här berättelsen. Den är oerhört skickligt komponerad och dess språk gnistrar i de vita isvidder som målas upp. Sällan har jag sett snö, is och kyla så raffinerat och i all sin nakenhet poetiskt beskrivet. Som om författaren var en ny fröken Smilla."Håkan Anderson
159 kr Nedladdningsbar bok - E-bok
Utgiven: augusti 2013

Josefin Holmström, född 1986, är litteraturvetare och kritiker i SvD. Hon är utbildad litteraturvetare med en masterexamen i engelsk litteratur från University of Oxford. Antarktis är hennes debut för vilken hon nominerats till Katapultpriset.