Översättare: Nils Jacobsson
Utgivningsdatum: 2013-10-24
Recensionsdatum: 2013-11-18
ISBN: 978-91-1-305056-0

Hjärtat jagar allena

Det är slutet av 1930-talet och platsen är Georgia. I Europa hotar kriget hela kontinenten, men i de amerikanska sydstaterna är det som om tiden stått stilla.

Den dövstumme John Singer har inrättat en tillvaro som bygger på fasta rutiner. Han går till sitt arbete i en juvelbutik och kvällarna tillbringas tillsammans med bäste vännen som han delar lägenhet med. När vännen insjuknar och måste läggs in på sjukhem tvingas Singer hyra ett rum av en familj längre ner på gatan.

I samma hus bor dottern i familjen, Mick Kelly. Hon har svårt att finna sin plats i tillvaron, är rastlös och tycker att hon hela tiden blir missförstådd. Det finns bara en sak som får henne alldeles lugn: musik. Hon drömmer om att en gång få äga en flygel, att kunna spela, att hålla konserter och komponera. Den ende som tycks förstå hennes innersta drömmar är just John Singer.

Men det är flera i staden som känner likadant. Där är Jake Blount som under alla år fört en kringflackande tillvaro från stat till stat i alkoholismens tecken. Hans dröm är att få kommunister att samla sig, att de äntligen ska bli varse tyranniet vars ok de bär på. Han vill ha revolution men tvingas arbeta på ett tivoli för att betala hyran. Baren som han ständigt går till ägs av Biff Brannon, vars liv plötsligt förändrats när han blir änkling. Nu finner han plötsligt nya intressen och ser saker med en helt ny blick. Och där är doktor Copeland, som dedikerat hela sitt liv åt att hjälpa de mest utsatta i samhället. Men nu är han trött på att hela tiden bedömas efter sin hudfärg. Han vill att de svarta ska resa sig tillsammans med honom och tåga till Washington för att tvinga fram en förändring.

Den ende som kan förstå dem är den dövstumme John Singer. Det är han som samlar alla dessa levnadsöden genom sin ständiga tystnad. Det är han som gör att deras drömmar ryms i deras liv.

Carson McCullers mästerverk Hjärtat jagar allena utforskar det mänskliga psyket och människans inneboende ensamhet. Den amerikanska södern ångar av asfalt och det är inte svårt att föreställa sig den litterära sensation det var när ett tjugotreårigt underbarn publicerade denna roman som sätter de utsatta och kantstötta i centrum, men hela tiden låter en personlig strävan efter skönhet löpa som en linje genom boken.

Nu presenteras Hjärtat jagar allena med ett nyskrivet förord av Monika Fagerholm.

"En underbar – långsam, drömsk och skarp – klassiker om människans längtan att höra till." /Smålandsposten
"Jag har läst den förut och jag kommer att läsa den igen. Och igen, och igen." /AMOS "Så måste jag till sist slå ett slag för Norstedts klassikerutgivning och Carson McCullers mästerverk Hjärtat jagar allena. Jag har läst den förut och jag kommer att läsa den igen. Och igen, och igen."Göran Tonström
"Insiktsfullt om längtan" "Tiden är politiskt hotfull med världskrig strax om hörnet, platsen är fylld av rasskillnader, men människorna är tidlösa. Som vi är. Det som förvånar är att Carson McCullers var så ung när hon skrev sin roman, 23 år när den kom ut. Hur kunde hon vara så insiktsfull? Hon ser ut som en barnunge på författarporträttet och ändå skriver hon i klass med William Faulkner.”Hjärtat jagar allena” ingår i Norstedts klassikerserie, och är försedd med ett lysande förord av Monika Fagerholm."Susanne Sterner
"Skall du läsa en skönlitterär klassiker i vinter så rekommenderar jag Carson McCullers debutroman 'Hjärtat jagar allena'" /Dala-Demokraten "Skall du läsa en skönlitterär klassiker i vinter så rekommenderar jag Carson McCullers debutroman Hjärtat jagar allena i ny översättning av Nils Jacobsson. Du blir på nytt påmind om litteraturens kraft och energi att blottlägga samhällets orättvisor och framkalla en bild av mänsklig styrka och svaghet."Ulf Lundén
200 kr Bok - Inbunden
Utgiven: oktober 2013
176 kr Nedladdningsbar bok - E-bok
Utgiven: oktober 2013

Carson McCullers (1917-1967) blev redan som tjugotreåring ett viktigt namn i den amerikanska samtidslitteraturen tack vare debuten Hjärtat jagar allena (1940), vilken året därpå följdes upp med Spegling i ett gyllne öga. Hennes litterära landskap är den amerikanska södern och tematiken ofta själslig isolering och makabert våld. Flera av hennes verk har filmatiserats, bland annat den populära kortromanen Balladen om det sorgsna kaféet (1951).