Omslagsbild: Den som jag trodde skulle göra mig lycklig

Recensionsdatum: 2014-02-03
ISBN: 978-91-1-305180-2

Den som jag trodde skulle göra mig lycklig

Lisa Stina är Linnés äldsta dotter. Daniel Solander är botanikprofessorns favoritelev och informator åt hans son. Men när Lisa Stina är sexton får den tio år äldre Daniel packa ihop sina saker och blir skickad från Upp­sala till London för att sprida Linnés sexual­system över världen.

Men är det bara därför han reser?

Är det kanske också på grund av en varm blick, röda kinder och bultande hjärtan?

De sågs aldrig igen och skrev inte till varandra direkt en enda gång. Ändå finns det mycket som tyder på att de längtade efter varandra ända tills de dog med bara några veckors mellanrum 1782.

Lisa Stina blev, förutom under några få år i ett olyckligt äktenskap, kvar hos sina föräldrar på Uppsalaslätten. Som kvinna fick hon inte studera men var botaniskt kunnig och skrev en vetenskaplig artikel. Daniel blev ledande botaniker i England, följde med på Cooks världsomsegling 1768-1771, då han utforskade det då okända Söderhavet, Nya Zeeland och Australien. Han kom hem som en världskänd vetenskapsman, den kanske främste av Linnés lärjungar.

Utifrån deras parallella öden har Christina Wahldén skrivit en roman om längtan och en kärlek som aldrig fick blomma ut och om tidens konventioner om manligt och kvinnligt.

"Lisa Stina är oförglömlig" /Arbetarbladet "Jag vet inte om det är hela förklaringen till varför jag blir så djupt tagen av hennes livsöde, men det är en delförklaring. "Den som jag trodde skulle göra mig lycklig" är inte en perfekt roman - partierna som skrivs ur aborigin-perspektiv har duktighetsvarning - men Lisa Stina är en oförglömlig romangestalt." Kristian Ekenberg
"en underhållande upptäckarroman" "Christina Wahldén går i inte i någon av fällorna utan sovrar med förstånd; alla brev, seglatser, arter och öden ryms på 252 sidor.Dessutom är hon grundlig som en universitetsbotaniker antingen hon förbereder oss på en grundstötning och tillika dramaturgisk topp, eller ger urbefolkningen perspektivet och ordet. Priset för denna i mitt tycke beundransvärda grundlighet är att Christina Wahldén skriver läsaren på näsan lite för ofta.Må så vara. För när 1700-talets sirliga innerlighet talar så här lekande lätt, nästan i klass med en annan upptäckarroman, Daniel Kehlmanns internationella succé "Världens mått", är jag ändå med på båten."Sven Olov Karlsson
"Diger research ger levande porträtt" /Norrbottens-Kuriren "Lisa Stinas sorgliga öde ges stort utrymme i romanen och Wahldén lyckas göra ett levande porträtt av henne. /.../ Wahldén har lagt ned stor möda på att samla faktastoff till sin roman. Hon använder brev, kartor och andra dokument för att verklighetsförankra sin läsvärda berättelse."Sven Nyberg
"1700-talet kommer nära" /GP "Mina förväntningar överträffas: Det blir ingen sirligt föråldrad kändisporr, utan istället en intressant berättelse om liv och tänkesätt på sjuttonhundratalet. Det handlar om växter, odling, vetenskap, upptäcktsfärder och förhoppningar. /.../Det är en stillsamt spännande och vackert skriven bok. Sjuttonhundratalet är ändå inte så långt ifrån oss."Kajsa Öberg-Lindsten
176 kr Nedladdningsbar bok - E-bok
Utgiven: januari 2014

Christina Wahldén, född 1965, är författare och journalist. Hon har givit ut ett tjugotal barn- och ungdomsböcker, för vilka hon har fått flera priser. Hon har även författat tre deckare och en reportagebok om kvinnors utsatthet i väpnade konflikter. Hennes första historiska roman för vuxna, Den som jag trodde skulle göra mig lycklig (2013), hyllades av kritikerna.

Teskedsordens diplom 2010
Fadimestipendiet 2013