Omslagsbild: Vinter i drömhuset

Översättare: Eva Haskå
Utgivningsdatum: 2014-01-17
Recensionsdatum: 2014-02-10
ISBN: 978-91-1-305191-8

Vinter i drömhuset

De tre systrarna Sheedy har bott i Stone House i Stoneybridge på Irlands västkust så länge som någon kan minnas. Huset håller helt på att förfalla när den driftiga kvinnan Chicky Starr återvänder från USA och lyckas köpa det av systrarna.

För sina Amerikapengar tänker hon inrätta ett hotell, erbjuda stressade storstadsbor vila och rekreation, goda middagar vid det stora matsalsbordet och ett avspänt sätt att umgås. Till sin hjälp tar hon några av Stoneybridges söner och döttrar som av en eller annan anledning valt att komma tillbaka efter vistelser i Dublin eller utomlands.

Och gästerna börjar anlända: sjuksköterskan Winnie som tvingas tillbringa en vecka med sin svärmor i Stone House, amerikanske skådisen John som missat flyget tillbaka till USA, läkarna Henry och Nicola som bär på en hemlighet och svenske Anders som vill lära sig mer om den irländska folkmusiken.

Vinter i drömhuset bär Maeve Binchys speciella kännemärke: här finns värme, humor och romanfigurer som man vill tillbringa tid tillsammans med. Romanen blev Maeve Binchys sista och belönades med Irish Book Award.
"En roman full av humor, värme och färgstarka personer!" /Hemmets Veckotidning
"En stor feel-goodromanförfattare har gått ur tiden." "Genom att framhäva de goda egenskaperna och det positiva hos människorna får hon läsaren att njuta av boken och med det flytande språk hon har så blir man glad av att följa med vad som händer i det nyrenoverade huset på Irlands västkust. Tyvärr är ”Vinter i drömhuset” Maeve Bincheys sista roman. Hon dog i Dublin 30 juni 2012 En stor feel-goodromanförfattare har gått ur tiden."
bokparet.blogspot.se
" Historien präglas av den värme och humor som var utmärkande för Maeve Binchy" /Ingalill Mosander, Aftonbladet Söndag
"... värme, humor, oförglömliga karaktärer och ett irländskt landskap som inte lämnar någon oberörd." "Vinter i drömhuset blev Maeve Binchys sista roman, belönad med Irish Book Award. Den har alla Maeve Binchys speciella kännetecken: värme, humor, oförglömliga karaktärer och ett irländskt landskap som inte lämnar någon oberörd."Belinda Graham
Utgiven: november 2014
Utgiven: januari 2014

Maeve Binchy (1940–2012) växte upp i småstaden Dalkey utanför Dublin. Fadern var advokat och modern sjuksköterska. Efter att ha avlagt en BA vid UCD i Dublin arbetade Maeve Binchy under en tid som lärare i en skola för judiska barn innan hon blev journalist vid Irish Times. Under många år var hon tidningens Londonkorrespondent och träffade då sin make, BBC-producenten och barnboksförfattaren Gordon Snell. De gifte sig 1977.

Efter återkomsten till Irland blev Binchy krönikör i Irish Times och debuterade skönlitterärt 1982 med romanen Tänd ett litet ljus som omedelbart blev en internationell succé. Debuten följdes av Tom O’Briens dotter 1985, en roman om vänskapen mellan en irländsk och en engelsk flicka som håller i sig från barndomsåren till vuxen ålder. Romanen blev en ännu större internationell framgång än Binchys första roman och filmatiserades för tv med Geraldine McEwen i huvudrollen.

Romanfigurerna i Binchys romaner lever fast förankrade i ett katolskt Irland, vilket kan framstå som exotiskt, men mäns och kvinnors relationer är realistiskt skildrade och även om det finns en romantisk ton i hennes böcker går ofta de kvinnliga huvudpersonerna igenom en kris och trots detta blir de inte riktigt lyckliga. Exempel på romaner som skildrar denna tematik är Nora O’Donoghues dröm från 1996, Huset vid Tara Road från 1998 och Stjärnklara nätter från 2005. Flera av dessa har blivit långfilmer: "Circle of Friends", "Tara Road" och "Italienska för nybörjare", som bygger på Nora O’Donoghues dröm.

Maeve Binchy gav också ut några självhjälpsböcker, Sveda och värk, som bygger på hennes egna erfarenheter av att vara reumatiker samt Maeve Binchy’s Writer’s Club om hur man blir författare. Maeve Binchy var dessutom verksam som dramatiker och manusförfattare. Motiveringen till Lifetime Achievement Award vid Irish Book Awards 2012 löd: "Tack vare sina böcker fick hon miljoner läsare i hela världen att känna att hon var deras vän!"

Vinter i drömhuset, som blev Maeve Binchys sista roman, belönades med Irish Book Award. I Hos oss på Chestnut Street samlas ett trettiotal noveller skrivna under flera decennier. Hennes avsikt var att publicera dem i en volym, vilket skedde 2014. Sommaren 2017 kommer Picknick vid St Paul's, en härlig samling med Maeve Binchys allra bästa noveller.