Omslagsbild: Vi ses igen i nästa dröm

Utgivningsdatum: 2013-09-30
Recensionsdatum: 2013-10-21
ISBN: 978-91-1-305309-7

Vi ses igen i nästa dröm

Frank Larson, en svensk universitetslärare som bott och verkat i USA större delen av sitt liv, besöker det gamla landet för att delta i ett akademiskt symposium i sin ungdoms studentstad.

Morgonen efter sin ankomst, trött och jetlaggad efter den långa resan, beger han sig till konferenslokalen, där han ska hålla ett av de inledande anförandena. Salen är välfylld, men ingen av de kolleger han väntat sig är närvarande; i talarstolen står en ung man som börjar föreläsa i ett helt annat ämne för sitt auditorium av slipsförsedda studenter.

Frank går förvirrad därifrån och misstänker att han råkat ut för någon sorts stroke när han inte kan återfinna sitt hotell, bara en obebyggd gårdsplan finns på platsen. Strövtåg genom staden bekräftar att något har hänt som berövat honom hans hem i tiden; han har tappat bort sin epok. Han bestämmer sig för att på försök acceptera förflyttningen till vad som visar sig vara hösten 1924, avstår från att söka läkare av rädsla för att bli omhändertagen som rubbad. Mobil och kreditkort, pass och pengar är värdelösa, bagaget försvunnet med hotellet. Allt han har är sina gångkläder, en klocka och en portfölj med manuskriptet till ett föredrag som han skulle ha hållit nittio år senare, dessutom några ringar och manschettknappar som han omedelbart pantsätter. För pengarna köper han en ny resväska, lite kläder och en biljett till Romexpressen.

Fortsättningen blir en serie överraskningar som smyger sig på läsaren, och färden går bland annat till en arkeologisk utgrävning i Spanien, där jagberättaren också bedriver en inre arkeologi och inspirerad av två kvinnor, den ena mytisk och den andra verklig, stiger ner i sitt personliga ursprung, början före början till sin existens.

Carl-Henning Wijkmark återkommer med Vi ses igen i nästa dröm med sin första roman sedan Augustpriset 2007.

Utgiven: oktober 2013
"Elegant förening av två världar" /Nerikes Allehanda "Med "Vi ses igen i nästa dröm" bör Wijkmark få pris, inte minst för elegansen i att förena två parallella utgrävningar, en människas intrapsykiska beståndsdelar och det samtidspsykiska tankegods som diskuterades i det 1920-tal Frank Larson landar i och som knappt hundra år senare åter är i rörelse."Magnus Östnäs
"en fascinerande resa i tiden och en lika fascinerande diskussion om vår kulturs bräcklighet" "Här växer Carl-Henning Wijkmarks lilla roman – den är på hundrafyrtio glesa sidor – till en fascinerande resa i tiden och en lika fascinerande diskussion om vår kulturs bräcklighet. Den antika skulptur som konferensen i Spanien handlar om visar sig vara lika falsk som hela den västerländska kulturen. /.../Carl-Henning Wijkmark är något så ovanligt som en svensk författare som kan skriva, och som kan skriva kort."Åke Leijonhufvud
"mästerlig på "rakt upp och ner"-berättandets estetik" /GT "Att Wijkmarks roman är den fina läsupplevelse den ändå är, beror uteslutande på hans utsökta stilistik, på enkelheten och klarheten i prosan; han är mästerlig på "rakt upp och ner"-berättandets estetik.Och på att fånga vemodet, kombinationen av ångest och ödmjukhet, inför livets gång och det som aldrig hanns med."Therese Eriksson
"Med klassisk stramhet och skärpa gestaltar Wijkmark det mest undflyende av allt: dagdrömmen och fantasin." /Borås Tidning "Carl-Henning Wijkmark är, jämte yngre kolleger som Ulf-Peter Hallberg och Aris Fioretos, en kosmopolit bland svenska prosaister. Han tar alltid med sin läsare på långa resor i Europas andliga och politiska geografi. /.../Han har ett sinne för de kritiska punkterna då flera olika framtider är inom räckhåll. /.../Med klassisk stramhet och skärpa gestaltar Wijkmark det mest undflyende av allt: dagdrömmen och fantasin. Det är kanske det svåraste en författare kan ge sig på: att förvandla drömmen till verklighet. /.../Så trollar Wijkmark fram en hel värld, ger den kontur, färg och djup. Vad handlar det om? Kanske om just detta: den mänskliga förmågan att frammana andra världar, den utopiska fantasin, skapelsens och litteraturens egen kraft. Berättelsen gör med sin läsare exakt det samma som den gör med sin huvudperson: öppnar dörren till en annan värld som är mer meningsfull än den verkliga. Och efter ett besök där, i 1924 års Europa, återvänder man och ser 2013 års Sverige med nya ögon."Stefan Jonsson

Svensk författare och litteraturkritiker, född 1934 i Stockholm där han växte upp i ett akademikerhem. Fadern var teologie doktor och modern ämneslärare. Carl-Henning Wijkmark tog en fil.kand. i Lund 1957 och en fil.lic. i Stockholm 1967. Han arbetade därefter som lärare vid Stockholms universitet och vid statens biblioteksskola 1968-70. Under långa perioder har han vistats i Tyskland och Frankrike.

Carl-Henning Wijkmark debuterade skönlitterärt med den mycket okonventionella och särpräglade romanen Jägarna på Karinhall, en svart fars om våld och sexualitet under nazismen som utspelas på Herman Görings lantställe utanför Berlin.
Även i sitt fortsatta författarskap har Wijkmark haft ett europeiskt perspektiv, som t.ex. i Sista dagar, om ett attentat i början av 1960-talet mot president de Gaulle, eller i Dacapo, en roman som speglar omvälvningarna i Europa 1989. Den svenske fotografen Frank reser tillbaka till München där han utbildades i sin ungdom. Vid ankomsten upptäcker han att en ungdomsvän stulit hans namn och gift sig med den kvinna han övergav när han återvände till Sverige.

Carl-Henning Wijkmark har kallats kosmopolit och litterär outsider, kanske mer uppskattad utomlands än vad han varit i Sverige. Han var också den förste svenske författare någonsin som presenterades i den franska televisionens populära litteraturprogram "Apostrophes". Romanen Den svarta väggen har emellertid fått mycket bra kritik även på hemmaplan. Det är en dystopi vars handling förlagts till Sverige i en nära framtid. Nationen har genomgått ett allmänt förfall och befinner sig i praktiken i klorna på den ryska maffian. Samtidigt har den förlorade självständigheten kompenserats ideologiskt med en tilltagande nationalism, vilket bl.a. fått till följd att landet lämnat EU etc. I likhet med flera andra av Wijkmarks romaner är huvudpersonen en man på jakt efter sitt förflutna. Efter nära femtio års bortavaro återvänder han för att försöka ta reda på sanningen om sin far, en grekisk diplomat som utvisades från Sverige under andra världskriget.

Carl-Henning Wijkmark har bland annat publicerat historiedramat Sweaborg och det samhällskritiska debattstycket Den moderna döden; de har framförts på scener i Sverige, Frankrike och Tyskland.

Carl-Henning Wijkmark har också gjort en betydande insats som översättare och presentatör av tysk och fransk efterkrigslitteratur och han har publicerat ett flertal essäsamlingar.
Källa: Alex författarlexikon