Omslagsbild: Jungfrustenen

Utgivningsdatum: 2013-09-25
Recensionsdatum: 2013-10-14
ISBN: 978-91-1-305371-4

Jungfrustenen

1769 gör Linnés lärjunge Daniel Solander ett märkligt fynd på Nya Zeeland: en sten med besynnerliga egenskaper som utmanar hans läromästares syn på naturen, och därför göms undan. Stenen går i fyra bitar och under historiens gång hamnar de i händerna på så vitt skilda personer som Niels Bohr, Greta Garbo och Josef Stalin.

Mer än tvåhundra år efter Solanders död får studenten Ida Nordlund ett mystiskt samtal från sin mormor. Ida blir ombedd att ta hand om en ask, men något går fel. Den som ger henne asken dör och snart är hon eftersökt inte bara av polisen, utan också av ett hemligt nätverk av forskare som gör vad som helst för att komma åt den gåtfulla asken.

Ida jagas nu i högsta thrillertempo genom Norrland, in i Finland och slutligen in i Ryssland, mot sin hemlighetsfulla mormor. På vägen har hennes fosterfar Lasse anslutit.

Vad var det för sten Solander hittade? Vad var det Linné lät gömma inuti några flodpärlmusslor? Och varför övergavs Ida av sin mor Eva, som försvann för många år sedan?

Jungfrustenen är första delen i en serie om sex böcker. Med ett berättardriv som saknats i senare tiders svenska litteratur kombinerar Michael Mortimer pojkboksäventyrets berättarlusta med dystopins angelägenhet, agentromanens komplexitet med den muntliga skrönans dråplighet.
55 kr Bok - Pocket
Utgiven: maj 2014
Utgiven: september 2013
139 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Utgiven: september 2013
"Plötsligt blev den en riktig bladvändare och jag ville bara läsa vidare." "Plötsligt blev den en riktig bladvändare och jag ville bara läsa vidare. Språket är lättläst och bra och det märks att Mortimer lagt ned mycket tid på skrivandet. Jag är grymt imponerad av hur författarna lyckas hålla både fantasin och spänningen på topp sida efter sida och ser framför mig hur berättelsen blir till film eller en riktigt spännande serie."Anna Granström
bohuslaningen.se
"Kapitlens spänningshöjande, avklippta avslut driver mig vidare, jag måste veta vad som händer!" /Borås Tidning "En bit in i Norrland fastnar jag i boken. Kapitlens spänningshöjande, avklippta avslut driver mig vidare, jag måste veta vad som händer! Och på ett sätt är det nog romanens främsta mål och behållning: spänningen, hastigheten, mängden cliffhangers."Lisa Jagemark
"Mer fartfylld och trashig än Eco; mer lärd och finurlig än Brown." "Den påminner på så vis om de farliga hemligheter som undergräver kyrkans auktoritet i Dan Browns ”Da Vinci-koden” och Umberto Ecos ”Rosens namn”, och halvvägs mellan de två verken placerar sig också Mortimers bok. Mer fartfylld och trashig än Eco; mer lärd och finurlig än Brown. /.../Det märks att författaren haft roligt under skrivandet. Hen växlar ledigt mellan olika epoker, miljöer och stilar. Språket är behärskat och funktionellt, snäppet elegantare än gängse bruksprosa i genren. /.../Det är svårt att ha långtråkigt med en historia som zappar mellan nobelfestligheter i Stockholm, skattjakt i lappmarken, skivbolagsinteriörer i Kalifornien och andra världskrigets ockuperade Köpenhamn. /.../Efter 500 sidor är Mortimer fortfarande inte i närheten av att knyta ihop de många spåren, så boken slutar inte så mycket som den bara upphör. ”Jungfrustenen” är på det sättet inte en självständig roman utan snarare en början på ett maffigt äventyr som ställer höga krav på resterande delar i serien. Vem som helst kan ju slänga upp en massa glittrande bollar i luften, det är att fånga upp dem igen som är konststycket."Sam Sundberg
"Det går i rasande fart ända från första sidan och jag fastnar direkt!" "Det går i rasande fart ända från första sidan och jag fastnar direkt! Och sträckläser boken, 500 sidor känns som ingenting, för varje sida jag läser måste jag bara läsa nästa också för att få veta vad som händer.  Det finns så mycket i den här boken jag gillar att det t o m är svårt att räkna upp allt - det populärvetenskapliga inslaget, faktasidorna om de historiska personer som ingår i handlingen, det svindlande tempot i berättelsen och mycket, mycket mer. Och det faktum att min fantasi får vingar när jag läser boken."
boklysten.blogspot.se

Michael Mortimer är en pseudonym för de båda författarna Daniel Sjölin och Jerker Virdborg. De har skrivit flera böcker under eget namn, men projektet Michael Mortimer har vuxit ur en gemensam passion för äventyrsromanen och naturvetenskapen.