Fotograf: Martina Ankarfyr
Recensionsdatum: 2014-04-16
ISBN: 978-91-1-305520-6

Vintagefrisyrer

Smarta tips för stilsäkra frisyrer
"Vår utgångspunkt är att göra enkla frisyrer som ser avancerade ut. Det är det enklaste och billigaste sättet att förändra sitt utseende."

Har du alltid undrat hur stjärnorna från förr gjorde sina eleganta frisyrer? Har du drömt om Veronica Lakes Hollywood-svall eller Marilyn Monroes lekfulla lockar? Hur du gör de där uppsättningarna som ger dig expressbiljett till blickfånget på cocktailfesten?

Vintagefrisyrer är boken för dig som vill lära dig allt om tidernas bästa accessoar, frisyren. Boken innehåller massor av frisyrer, från loopar, valkar och bikupor till Victory rolls, Pile of curls och Jackie-vippen. Dessutom hela kapitel om lockar, luggar, verktyg och tips, hårfärg, håraccessoarer och hattar och makeup. Allt förklaras på ett enkelt sätt med tydliga steg för steg-beskrivningar och tillhörande bilder. Oavsett om du letar efter en vardagslook eller något för festen kommer du att få ditt lystmäte.

Även om boken är nischad mot svunna tiders frisyrer, kan tipsen appliceras på moderna frisyrer och inspirera alla, även de som inte trodde att vintagefrisyrer var något för dem.

I boken får vi också - genom frisyrerna - följa med på en tidsresa. Boken tar avstamp i ett romantiskt 1910-tal med pompadourer och valkar, som snart övergår till dekadensens och dramatikens 20-tal. De långa hårsvallen hos unga kvinnor kapas och korta wave-frisyrer med fjädrar i, tillsammans med flapperklänningar och svängig Charleston, blir synonymt med en purfärsk kvinnobild. Vi fortsätter genom den kreativa ransoneringstiden och målar streck på baksidan av benen i brist på nylonstrumpor med söm. Några år senare vinkar vi adjö till kriget med ett V for Victory och 40-talets victory rolls.  På 50-talet sladdar ungdomskulturen in med ett vrål, vida kjolar dansar jitterbugg, eyeliner målas tjock, brylkrämen flödar och en högt sittande hästsvans blir helt plötsligt uttryck för en hel kultur. Revolt ända ut i hårtopparna.

Vintagefrisyrer är en handbok med enkla instruktioner på fantasifulla och tidlösa frisyrer, men innehåller också spännande historia, finurliga pyssel och vackra fotografier. Utifrån boken ska du kunna göra frisyren och fixa sminket och sedan ta modellens plats i en lite vackrare verklighet.

Emma Sundh är frilansjournalist med samtidshistoria som specialämne, vintagebloggare på emmasvintage.se och illustratör. Hon har jobbat inom tidskriftsbranschen i sju år, senast i raden på Damernas Värld, och är en av författarna bakom boken Vintageparty (Norstedts). Den vanligaste frågan på hennes blogg? Frisyrer, frisyrer och åter frisyrer.

Sarah Wing är den omtalade vintagefrisören och stylisten bakom namnet Retroella som har skapat frisyrmagi för en mängd olika tidningar, bland annat Amelia hår & skönhet och Min Boudoir. Dessutom står hon bakom några av frisyrerna i boken Vintageparty (Norstedts) och anordnar omåttligt populära kurser i vintage hair styling på sin tidstypiska salong.