Omslagsbild: Den blygsamme hjälten

Översättare: Peter Landelius
Recensionsdatum: 2014-05-12
ISBN: 978-91-1-305532-9

Den blygsamme hjälten

I Mario Vargas Llosas roman Samtal i Katedralen sitter två män och dricker öl en eftermiddag på en bar i centrala Lima samtidigt som de försöker be­svara frågan: När gick det egentligen åt helvete för Peru? I Nobelpristagarens nya roman försöker författaren i stället besvara frågan: När började det gå bra för Peru?

Utgångspunkten är de senaste årens utveckling i Latinamerika, där en ekonomisk tillväxt av sällan skådat slag lett till dramatiska sociala omvälvningar, främst i Chile och Brasilien men också i Peru och Colombia.

Den blygsamme hjälten utspelar sig parallellt i två peruanska städer, Piura och Lima, och spåren knyts så småningom ihop. I Piura får vi följa Felícito Yanaqué som har ett framgångsrikt åkeri med lastbilar och bussar. Eftersom han är välbärgad blir Felícito utsatt för utpressning och uppmanad att betala beskyddarpengar. Han vänder sig till polisen för att få hjälp men får i stället sitt åkeri nedbränt. I lokaltidningen publicerar Felicíto en annons där han säger att han inte tänker betala och blir hjälte i hela Peru.

I Lima får vi följa försäkringsdirektören don Ismael Carrera som är i åttioårsåldern och vill gifta om sig med sin hushållerska Armida. Ismael är skild sedan tidigare och har två vuxna söner som vill ta över faderns bolag, trots att de betraktas som rena odågor och nu riskerar de båda sönerna att gå miste om delar av sitt arv.

En av Ismael Carreras bästa vänner är Don Rigoberto som vi känner från Vargas Llosas roman Don Rigobertos anteckningsböcker (2000). Don Rigoberto drömmer om att pensionera sig och göra en rundresa i Europa tillsammans med sin fru doña Lucrecia (som vi känner från Till styvmoderns lov) men blir istället indragen i arvstvisten mellan don Ismael och hans söner.  Situationen förvärras när Ismael Carrera dör kort efter giftermålet med Armida. Är det en olyckshändelse eller mord?

I en roman med pusseldeckarens form har Vargas Llosa tecknat ett intressant porträtt av dagens Peru.
"En riktig sidvändare av denne peruanske gigant." /Vagabond
"Det är ett utmärkt prov på vad romankonsten förmår" /UNT "Vargas Llosa är en författare med blick för det dramatiskt verkningsfulla. När han sätter i gång ett skeende börjar uppslagen och infallen genast att trängas om utrymmet. Starka passioner, hat, hämnd, girighet och lusta driver handlingen framåt. En korrumperad poliskår, överfall, kidnappning, kriminaljournalistik i tidningar och tv återfinns bland byggstenarna. På 362 sidor utvecklar Vargas Llosa sin romanidé till en väldig äventyrsberättelse och skröna. /.../Resan på slutet i romanen till Europa och dess kultur- och konstmetropoler är en protesthandling mot medias infantilisering, dess svek och oförmåga att lyfta fram, försvara och hävda den på undantag satta, men för mänskligt växande oslagbara kulturen. Som fallet är när det gäller Peru och globalt lite varstans. Mario Vargas Llosas insatser som aktivist och motståndsman är allt annat än försumbara. Det gäller också "Den blygsamme hjälten", där han lämnat fullödigast möjliga prov på vad romankonsten förmår."Bo Ingvar Kollberg
"Elegant och bekant" /Aftonbladet "I bakgrunden till denna eleganta, spänstigt berättade roman finns Cer-vantes-traditionen, inte så mycket den berömde riddaren Don Quijote, som de exemplariska noveller han också skrev - de första på spanska som inte byggde på förlagor och har karakteriserats som berättelser där ironi samsas med olycka, humorn med eländet och där framgång och lycka nås genom list och mod. En beskrivning så god som någon av romanen om den blygsamme Felíito, som delar stavelse med spanskans ord för lycka - felicidad. Och när Vargas Llosa för pennan, så är också läsarens lycka obestridlig."Claes Wahlin
"Som ni fattar är detta en läsfest för en gammal litteraturvetare ..." "Som ni fattar är detta en läsfest för en gammal litteraturvetare... Men strunt i det! Även om man inte skulle vara ett dyft intresserad av att analysera nya och gamla texter är jag säker på att man ändå får en spännande läsupplevelser i Vargas Llosas sällskap. Man märker att han gillar att berätta historier, att trollbinda en publik.Vi kan sammanfatta: Vargas Llosa: ingen loser! För några år sen blev han, som grädde på moset, dessutom adlad av den spanske kungen."Jan Hoff
206 kr Bok - Inbunden
Utgiven: april 2014

Mario Vargas Llosa föddes 28 mars 1936 i Arequipa i södra Peru. Han växte upp i Cochabamba, Bolivia och i Piura, Peru, med sin mor och sina morföräldrar, eftersom föräldrarna separerat kort tid före hans födelse. Vid 10 års ålder fick Mario träffa sin far för första gången då familjen slog sig ner i huvudstaden Lima.
Efter en misslyckad tid som kadett vid Perus militära akademi Leoncio Prado , skildrad i den debutromanen Staden och hundarna (sv. övers Jan Sjögren, 1966), hoppade Vargas Llosa av den militära banan och inledde i stället studier i humaniora och juridik vid San Marcosuniversitetet.

Vid den här tiden gifte han sig som omyndig 18-åring med sin morbrors f.d. hustru, Julia Urquidi, som var tio år äldre än han själv. För att försörja sig och hustrun upprätthöll han en mängd olika ströjobb vilket skildras med en stor portion humor i romanen Tant Julia och författaren (sv. övers: Jens Nordenhök, 1981). 1958 avreste Vargas Llosa till Madrid på ett doktorandstipendium från Complutenseuniversitetet och han kom efter sin doktorsexamen att tillbringa stora delar av 60- och 70-talen i Europa, främst i Paris, London och Barcelona.

Vid mitten av 60-talet fick Vargas Llosa sitt stora internationella genombrott med den sinnrikt konstruerade romanen Det gröna huset (sv. övers. Jens Nordenhök, 1979) som belönades med Latinamerikas främsta litterära pris, Premio Rómulo Gallegos och översattes till en mängd språk. Vid den här tiden hade Mario gift om sig med Patricia Llosa, som han har tre barn med, Álvaro, Gonzalo och Morgana.

1976 blev Vargas Llosa ordförande i PEN och under hela 70-talet undervisade han vid en mängd olika universitet, främst i USA och Storbritannien men senare också i Spanien och Tyskland.

1983 utsågs Mario Vargas Llosa av den peruanska regeringen till ordförande för en kommission med uppgift att utreda morden på åtta journalister, vilka misstänktes ha fallit offer för gerillarörelsen Sendero Luminoso. Erfarenheterna från arbetet i kommissionen resulterade i romanerna Den sanna berättelsen om kamrat Mayta (sv.övers. Jens Nordenhök, 1987), Vem dödade Palomino Molero (sv. övers. Jens Nordenhök, 1989) och Döden i Anderna (sv. övers. Annika Ernstsson, 1998).

Efter det att Vargas Llosas entusiasm för den kubanska revolutionen svalnat i och med affären Padilla och att hans arbete i PEN kommit att omfatta kubanska politiska fångar blev han i mitten av 80-talet aktiv politiker och var med om att grunda rörelsen Movimiento de Libertad, som drev liberala idéer. I det peruanska presidentvalet 1990 ställde han upp för koalitionspartiet Frente Democrático (FREDEMO) mot Alberto Fujimori, som vann valet trots anklagelser om valfusk.

Sedan 1993 är Mario Vargas Llosa bosatt i Spanien med sin familj och har dubbla medborgarskap. Han har mottagit både Premio Planeta (1994), Premio Príncipe de Asturias (1986) och Premio Cervantes (1994), det senare Spaniens främsta litterära utmärkelse. 2010 tilldelades han Nobelpriset i litteratur.

Mario Vargas Llosa har främst gjort sig känd som romanförfattare men han har skrivit ett flertal novell- och berättelsesamlingar, intervju- och reportageböcker samt uppskattade essäsamlingar (bl.a. om Miguel de Cervantes, Gustave Flaubert och Victor Hugo). Han är också verksam som dramatiker och manusförfattare och en flitig medarbetare i den spanska dagstidningen El País.

Vargas Llosas romaner finns utgivna i dryga trettiotalet länder.