Översättare: Dorothee Sporrong
Översättare: Ulla Roseen
Utgivningsdatum: 2014-08-13
Recensionsdatum: 2014-09-08
ISBN: 978-91-1-305533-6

Den lysande världen

Konstnärinnan Harriet Burden känner uppgivenhet inför att ständigt förbises av New Yorks konstnärselit. Då bestämmer hon sig för att genomföra ett experiment: hon döljer sin identitet bakom tre påhittade manliga konstnärsalias. Men när hon till sist träder fram får hon inte den reaktion hon förväntat sig.

Siri Hustvedts nya roman kan beskrivas som en intellektuell deckare i konstvärlden. I centrum står en avliden, sedan länge bortglömd konstnärinna, vars verk plötsligt uppmärksammas på nytt - inte minst tack vare hennes unika synsätt på identitet, kön, femininitet, konstnärlig makt. Jakten på henne går via anteckningar, dagböcker, artiklar, spridda minnesbilder av barn, älskare, vänner. Fram träder en kvinna som under sitt liv bar flera motstridiga masker och vars psykologiska dubbelspel också fick tragiska konsekvenser.
"Vi ser världen genom stereotyper" "– Jag har ett brett intresse för flera vetenskapliga discipliner från biologi, till psykologi och historia och så vidare. Och jag har haft möjlighet att ägna mig åt dem ivrigt och passionerat, säger författaren som skriver sex och läser fyra timmar om dagen.– Och av någon anledning så kommer jag verkligen ihåg det jag läser bra. Det måste så klart bero på att det är viktigt för mig. Och jag är riktigt rädd för att tappa denna förmåga."Olof Åkerlund intervjuade Siri Hustvedt i Sydsvenskan
"Man blir en rikare människa av Den lysande världen" /Skånska Dagbladet "Den lysande världen är en oavlåtligt välskriven och komplex berättelse och jag alldeles häpnar över hantverket. Hustvedts upptagenhet av identitet, psykoanalys, neuropsykologi, filosofi , litteratur och konst löper genom hela hennes författarskap och inryms även här, och liksom i tidigare verk återvänder hon till Kierkegaard, Husserl, Freud bland andra. Teoretiseringarna är många. Ibland lite för många, ibland blir det för torrt, men trots detta är boken fantastisk och den pekar ut någonting som ständigt är ett aber, fortfarande. Att ta Harriet Burden och Den lysande världen till sitt hjärta innebär helt enkelt att bli en rikare människa."Helena Lie
"Siri Hustvedts nya roman Den lysande världen förhåller sig till de andra amerikanerna som bakelser till salta kex. Det är för mycket av allt och det är alldeles underbart."
"Den lysande världen borde kunna ge feminister av alla schatteringar både stoff och pregnanta formuleringar att införliva med sin retorik." /UNT "Så är också hennes bok tryfferad med precisa och mycket avslöjande formuleringar som torde glädja var och en som i konst- och kulturvärlden kämpar för en annan tingens ordning än den rådande, av manssamhället konstruerade och vidmakthållna. Den lysande världen borde kunna ge feminister av alla schatteringar både stoff och pregnanta formuleringar att införliva med sin retorik."Cristina Karlstam
180 kr Bok - Inbunden
Utgiven: augusti 2014
60 kr Bok - Pocket