Utgivningsdatum: 2014-02-28
Recensionsdatum: 2014-03-24
ISBN: 978-91-1-305571-8

Anabasis

Kyrosexpeditionen eller De tiotusens återtåg
Xenophon (430-354 f.Kr.), atensk militär och författare (och en av Sokrates lärjungar), kom från en relativt välbärgad och aristokratisk familj.

Han deltog 401 f.Kr. i det fälttåg som den persiske prinsen Kyros ledde mot sin bror, storkonungen Artaxerxes II. Sedan den grekiska legohärens anförare mördats ledde Xenophon skickligt de grekiska soldaternas strapatsrika reträtt från Babylonien genom Armenien och Mindre Asien till Svarta havets sydkust, där det fanns grekiska kolonier så att de kunde återvända till hemlandet. Det är härifrån den litterära frasen Thalatta, thalatta! (Havet, havet!) stammar, från när de grekiska soldaterna först fick syn på havet framför sig. Anabasis lär vara en av de första självbiografierna.

Medryckande, klart och med en mängd geografiska och etnografiska detaljer skildrar Xenophon återmarschen i sitt bästa och mest kända verk.

Anabasis presenteras nu i översättning av Ingemar Lagerström och med ett nyskrivet förord av Jesper Högström.
201 kr Bok - Inbunden
Utgiven: februari 2014
Utgiven: mars 2014

"En nyckel till att förstå vår egen tid" /NT "”Anabasis” är den perfekta nybörjarboken i klassisk grekiska, med ett enkelt och rakt språk och en berättelse som fängslar läsaren. /.../ Nu föreligger detta verk i en ny svensk översättning av Ingemar Lagerström i en modern, flytande och medryckande prosa som håller sig grundtexten mycket nära. Förordet av Jesper Högström är också att rekommendera." Jakob Carlander
 Xenophon (ca 428–354 f.Kr.) var athensk militär, författare och under en tid Sokrates lärjunge. Efter att ha tjänat som officer hos den spartanske kungen förvisades han och fick bosätta sig i byn Scillus. Hans lediga stil och direkta språk passade utmärkt för både romanliknande epos och för än idag uppskattade småskrifter i vitt skilda ämnen – bland annat lanthushållning, jakt och ridkonst.