Omslagsbild: Diamanttorget

Översättare: Jens Nordenhök
Utgivningsdatum: 2014-08-12
Recensionsdatum: 2014-09-01
ISBN: 978-91-1-305584-8

Diamanttorget

Den unga och fattiga flickan Natàlia arbetar som butiksbiträde i  30-talets Barcelona när hon på en utom­husbal på Diamanttorget träffar snickaren och drömmaren Quimet. De förälskar sig, gifter sig och får barn. Men parets tillvaro trasas snart sönder när inbördeskriget bryter ut och Quimet, som är en rastlös själ och politiskt engagerad, ger sig ut i fält.

Natàlia och barnen blir ensamma kvar i ett alltmer sargat och av nöd präglat Barcelona. Enkelt och gripande berättar hon om vardagslivet: om rädslan och hungern, fattigdomen och uthärdandet.

Diamanttorget har kallats "hemmafrontens motsvarighet till Remarques På västfronten intet nytt." Med nyskrivet förord av Eva Ström.
200 kr Bok - Inbunden
Utgiven: augusti 2014
"'Diamanttorget' av den katalanska författaren Mercè Rodoreda, nyutgiven i Norstedts klassikerserie, är den roman som berört mig starkast i år." /Anna Ehn, UNT
"Detta är årets läsupplevelse för mig." "En så naiv berättarröst, och en berättelse som ändå gör så starkt intryck. Rolig är den också. Ett måste!" Alice Thorburn
dagensbok.com
"Diamanttorget är framför allt Natàlias historia och Rodoreda har skapat ett kvinnoporträtt som är genuint, trovärdigt och fullständigt oförglömligt." "Rodoreda är en enastående skicklig författare, som lämnar ordet åt Natàlia, en ung arbetarkvinna utan utbildning och med begränsat synsätt. Natàlias inre monolog är oerhört väl återgiven. Jag dras in i hennes liv, hennes tankar och hennes tilltagande frustration över sin alltmer ohållbara tillvaro."Kerstin Johansson
hd.se
"Katalansk pärla om kriget" "Rodoreda skrev sin roman (ja, fler utöver denna) i exil och kom så småningom att hyllas som en av de främsta katalanska författarna. Ingen läsare av "Diamanttorget" kan förvånas över detta. Det är en roman som genom en helt partikulär blick ger liv åt svårgripbara förvandlingar av individ och samhälle – en roman som med känslomässig mättnad och komplexitet får historien att träda ett steg närmare."Jesper Olsson

Mercè Rodoreda (1908-1983) är den främsta prosaisten inom den katalanska modernismen. Efter att ha varit aktiv i det litterära livet i republikens Barcelona tvingades hon fly till Frankrike i och med frankisternas seger i inbördeskriget 1939. I Frankrike förde hon och livskamraten Armand Obiols en ambulerande tillvaro. De fick lämna Paris efter tyskarnas intåg, ett tag försörjde sig Rodoreda som sömmerska i Bordeaux. Till slut kunde paret slå sig ner i Schweiz där Obiols blev tolk vid Unesco. Merparten av sin litterära produktion åstadkom Rodoreda i deras gemensamma enrummare i Genève där hon återskapade sitt "hörn av Katalonien". I början av sjuttiotalet kunde Rodoreda återvända till Katalonien som en erkänd och prisbelönt författare, läst av många.