Omslagsbild: Till T

Översättare: Urban Andersson
Utgivningsdatum: 2014-03-13
Recensionsdatum: 2014-03-31
ISBN: 978-91-1-305585-5

Till T

Det är 1958 och en fin sommardag och familjen ska på utflykt till skogen. Om de bara kunde komma iväg. För morföräldrarna vill ju komma på te. Men de har ju inga tekoppar. Och finns det något te hemma?

De vuxna har svårt att få ihop ens det enklaste, som mat till barnen, och de tre barnen är för små för att klara sig själva. Mamman vill bara ta livet av sig och pappan vill resa till Asien och rädda tredje världen.

Men hur ska de rädda sig själva?

Suzanne Brøgger har en fantastisk förmåga att skriva dråpligt och skarpt på en och samma gång. Och lyckas alltid överraska sina läsare.
Den nya boken Till T betraktar hon som sin egentliga romandebut.

193 kr Bok - Inbunden
Utgiven: mars 2014
147 kr Nedladdningsbar bok - E-bok
Utgiven: mars 2014
"Brøgger ger tragedin en genialt komisk skepnad" /GP
"Själv kallar Suzanne Brøgger Till T för sin egentliga romandebut och ja, Till T är, utan överord, en ovanligt lyckad sådan." /Dala-Demokraten "Till T är en inträngande roman om styrkan och svårigheten att leva i familj och att hålla den samman, om hur barn tvingas ta orimligt ansvar för självdestruktiva vuxna, om sargad kärlek och hur starka familjeband kan vara - på gott och ont. Men det är också en roman skriven med svindlande språklig skönhet, som inte blivit sämre i poeten Urban Anderssons översättning. Själv kallar Suzanne Brøgger Till T för sin egentliga romandebut och ja, Till T är, utan överord, en ovanligt lyckad sådan."Lena S. Karlsson
"klokare och vidsyntare än någonsin" /Aftonbladet "Med muntert frisinne, stilistisk fräschör och milt vuxet medlidande har hon närmat sig och gestaltat sitt tolvårsjag. Och lyckats fånga både barndomens villkor och förhistorien, de egna familjemyterna och det moderna 50-talet. /.../ Med sitt nätta format, knappt 200 sidor, rymmer romanen imponerande mycket: halsbrytande komplikationer, syskonsvartsjuka, mammasjuka, religiösa syner, sinnliga konkretitioner. /.../ Formen liknar jazzens improvisationer, som spretar ut och far iväg men kommer tillbaka och gör hjärtslitande musik av ångest och kaos."Pia Bergström
"Det är en tät både sorglig och ibland halsbrytande rolig bok, "Till T"."
sverigesradio.se

Suzanne Brøgger, född 1944, är en av Danmarks främsta författare och medlem av Danska Akademien. Hon är känd för sina romaner om kärleken, erotiken och det moderna samlivets problem. Brøgger har också gjort sig ett namn som knivskarp, och inte sällan provocerande, samtidskommentator, vilket hon gav ytterligare bevis på med sin senaste bok Norsk omelett (2018).

Brøgger nominerades till Nordiska Rådets litteraturpris år 2000 för essäsamlingen Sejd (2002) som utgörs av ett antal reflektioner över 1900-talet. Tidigare har hon nominerats för Transparence (1994).