Omslagsbild: Allt det där jag sa till dig var sant

Recensionsdatum: 2014-04-14
ISBN: 978-91-1-305587-9

Allt det där jag sa till dig var sant

Hon anländer till skrivarskolan, någonstans på den skånska landsbygden, med en ambition att lära sig hur kärleken smakar.

Det ser ut att lyckas när hon möter en annan elev på skolan som envetet kallar henne för Lilja Brik. Tillsammans, menar han, ska de resa kors och tvärs över kontinenter, genom tid och rum, som Majakovskij och Brik. Deras kärlek ska vara större än allt. I själva verket blir deras relation trevande, konstig och destruktiv. Men in på arenan kliver då den smaragdögda Anne Bonny, vildhjärta, tjyvfitta, piratdrottning och skolans mest säregna figur.

Allt det där jag sa till dig var sant är en berättelse om berättelser, om hur de söndrar och helar. Om en ung kvinna och hennes kamp för en egen identitet, om hur lätt det är att tappa sig själv och låta andra göra en ont.

Amanda Svensson har skrivit den uppmärksammade Hey Dolly (2008) och Augustprisnominerade Välkommen till den här världen: (2011). Med Allt det där jag sa till dig var sant av­slutar hon nu sin trilogi om tre unga kvinnor och deras trotsiga förhållningssätt till omvärlden och den egna identiteten.
"Likt en pirat skjuter Amanda Svensson själv från höften. Språket är vildsint, ivrigt och omedelbart." "Likt en pirat skjuter Amanda Svensson själv från höften. Språket är vildsint, ivrigt och omedelbart. Känslan av lite slarvigt skrivande vägs upp av den intensitet som finns i språket. Läs den och tveka sen inte att ge ditt ekonomiska bidrag till Sveriges Kvinnojourer och till föreningen HOPP i Norrköping."Jakob Carlander
"Smart om systerskap och sex" /DN "'Allt det där jag sa till dig var sant' är rapp och rolig och smart och hemsk. Och handlar om kvinnans rätt till sin egen kropp, sin egen sexualitet, en viktig bok som man kan dela ut på gymnasiet." Anna Hallberg
"Amanda Svensson har minst sagt övertygande bekräftat att hon tillhör de viktiga rösterna i samtidslitteraturen, en betydande författare." /Nordvästra Skånes Tidningar "'Allt det där jag sa till dig var sant' är en roman på allvar, blodigt allvar. Amanda Svenssons förmår att skapa en form av psykologisk högspänning i berättandet. Det är svårt att värja sig. Den makabra destruktiviteten tvingar sig på, tränger igenom alla skyddsmekanismer. Det gör ont på djupet. Språket är stramt och smärtsamt förledande. Amanda Svensson har minst sagt övertygande bekräftat att hon tillhör de viktiga rösterna i samtidslitteraturen, en betydande författare."Crister Enander
"Det är lekfullt, respektlöst och oemotståndligt medryckande ..." /BT "Amanda Svenssons tredje bok, Allt det där jag sa till dig var sant, påminner om hennes tidigare: samma blås i språket, en snabbfotad prosa som klättrar vigt på skalorna, från kåseri till ren poesi, från finstämd moll till twittrande dur och tillbaka igen. Det är lekfullt, respektlöst och oemotståndligt medryckande, men efter ett femtiotal sidor mörknar tonen och blir mer skärande, leken förvandlas och tar strupgrepp på läsaren."Ingrid Elam
200 kr Bok - Inbunden
Utgiven: mars 2014
50 kr Bok - Pocket
Utgiven: februari 2015
Utgiven: mars 2014

Amanda Svensson är bosatt i Malmö. Hon är verksam som kulturjournalist och debuterade med den uppmärksammade Hey Dolly (2008).

Amanda Svensson nominerades till Augustpriset 2011 för Välkommen till den här världen: med motiveringen:
”En oliksidig triangel är inte perfekt, konstaterar författaren till den här romanen, om kärlek, vänskap och en ödesdiger svartsjuka. I ”Välkommen till den här världen:” svingar sig Amanda Svensson suveränt mellan olika språknivåer och skildrar färgsprakande, lekfullt och hektiskt tre unga människor på jakt efter mening i Köpenhamns elektrifierade natt. En nattklubbstragedi, en hela-havet-stormarlek på liv och död. Det är intensivt, det är innovativt och det är alldeles alldeles underbart.”

I februari 2012 nominerades Amanda Svensson till DN:s kulturpris i kategorin litteratur. Motiveringen löd: "För att hon i "Välkommen till den här världen:" skriver en glimrande kärlekshistoria om tre unga människor. Vacker och sorgsen, poetisk och magnifik. Suveränt svingar hon sig mellan stilar, tempon och bilder. En redan unik röst har fångat det moderna jagets olidliga mättnad."

Med sin nya roman Allt det där jag sa till dig var sant avslutar hon sin trilogi om tre olika unga och trotsiga kvinnoöden.