Översättare: Hanna Lahdenperä
Utgivningsdatum: 2014-01-07
Recensionsdatum: 2014-01-22
ISBN: 978-91-1-305622-7

Tove Jansson

Arbeta och älska
2014 är det hundra år sedan Tove Jansson föddes. Tuula Karja­lainen har skrivit en rikligt illustrerad biografi över Tove Janssons långa, färggranna och produktiva liv. Tove Jansson var mångsidigt begåvad och arbetade både som författare, bildkonstnär och illustratör.

Tuula Karjalainen placerar in Tove Jansson i 1900-talets politiska, sociala och kulturella sammanhang. Boken visar också hur nära sammanbundet Janssons liv och konst var och beskriver bland annat hur Mumindalen med dess invånare föddes under tiden för andra världskriget, och presenterar intressanta synvinklar på Mumindalen som ett slags skyddsrum mot hotet från kärnvapen.

Tove Jansson påverkade samhällets värderingar, inte som en revolutionär fanbärare, utan genom sin egen livsstil och sina egna livsval.
"Tove ville se sina brev brända. Men de blev kvar, till lycka för oss, som ovärderliga bryggor in i en annan människas innersta." " ”Ibland tror jag att jag hatar dem båda och det gör mig sjuk.” Så skriver Tove Jansson en augustidag 1963 till en vän om svartsjukan mellan de två människor som betyder mest för henne, modern Ham och sambon Tooti. Det är en av många glödgade epistlar i boken Brev från Tove Jansson, där hon naken, stark och sårbar träder i direkt förbindelse med läsaren."Inger Dahlman, Norrköpings Tidningar
"... en storslagen biografi..." /Femina
"Mycket mer än Mumintroll" "Gedigen och vackert formgiven är Tuula Karjalainens biografi över Tove Jansson, som nu kommit i svensk översättning. /.../Biografier blir i våra dagar lätt berättelser om framgång. Man följer den målmedvetna vägen mot uppskattning, ära och berömmelse. Tuula Karjalainens biografi över Tove Jansson stretar emot den enkla mallen. Visst upptar Mumintrollen stor plats i boken, liksom i Tove Janssons liv. Men de framstår aldrig som det allt annat överskuggande. Även efter framgångarna med dem fortsätter Jansson att söka efter att fullända sitt uttryck, som bildkonstnär och som författare."Elise Karlsson
"Mer än ett biografiskt porträtt av ett konstnärsliv" "Författaren har tvärtom hittat en elegant hybrid mellan ren kronologi och avsnitt av mer tematisk karaktär. Berättelsen rör sig stadigt och mersmaksskapande rakt framåt, från uppväxten i det på en och samma gång borgerliga och bohemiska konstnärshemmet via den unga Toves konstnärliga och sexuella utveckling (hennes övergång från heterosexualitet till yrvaken bisexualitet och vidare in i en stabil homosexualitet skildras ingående men ytterligt respektfullt) till ålderdomens milda skymning ..." /.../"Balansen är väl avvägd mellan privat ..."Anna Lindblom

Tuula Karjalainen är konsthistoriker och fackboksförfattare och hon har också arbetat som museichef för Helsingfors konstmuseum och Museet för nutidskonst Kiasma.