Översättare: Jan Hultman
Översättare: Annika H Löfvendahl
Recensionsdatum: 2014-03-26
ISBN: 978-91-1-305829-0

Orange Is the New Black

Mitt år i ett kvinnofängelse
Piper Kerman lever ett lyckligt hipsterliv i Brooklyn. Hon njuter av sin tillvaro som creative director och är förlovad med en tidskriftsredaktör. Hon har ganska lite gemensamt med den tjej hon var tio år tidigare, då hon under sina "vilda år efter college" hjälpte sin (dåvarande) flickvän att smuggla drogpengar till Europa. Men hennes förflutna hinner ikapp henne. Hon döms till ett femton månader långt straff på Club Fed", ett ökänt kvinnofängelse i Danbury.

I Orange Is the New Black skildrar Piper Kerman livet innanför murarna med djup medkänsla och många gånger stor komik. Vi får möta stenhårda affärsuppgörelser, raffinerat maktspel och drömmar som gått i kras. Men även en oväntad mänsklighet hos en grupp kvinnor som alla tagits ur sitt sammanhang. Vid mikrovågsugnarna samsas fredsaktivister med den ryska maffian, Yoga Janet erbjuder en stunds inre frid och den kreativa syjuntan börjar sticka dildos. När Piper åkte in var hon inte beredd på de nära relationer hon så småningom knyter med sina medfångar och inte heller på hur oerhört mycket hon har att lära av dem.

Piper Kermans självbiografi har här i Sverige framförallt blivit känd genom den hyllade TV-serien, Orange Is the New Black, som visas på Netflix och som helt bygger på boken. TV-seriens första säsong har tagit tittarna med storm och en andra säsong förväntas ha premiär under 2014.
"Men Orange is the new black beskriver en process som är oerhört intressant: helvetet är kanske de andra, men mest av allt behöver vi dem." "Vad Piper Kerman gör av sin röst i sin självbiografi är något stort. Mycket anspråkslöst, och med stor respekt, berättar hon om sina medfångar och deras liv. Inte vad som fört dem till fängelset - det är ett stort tabu att fråga om andras brott - men hur de lever där de är. Fängelseskildringen berättar om systerskap och samarbeten, om obefintlig eller rent sadistisk fängelseledning. Biografin tonar ut i en medvetenhet om den egna skulden. Piper var möjligen en lättledd och äventyrslysten liten valp, men bokjaget förstår att valpen orsakade skador - till exempel alltför synligt när hon möter människor vars drogberoende varit helt livsavgörande. Kerman är väldigt amerikansk - det är familjen som är alltings början och slut - och hennes samhällskritik är kanske inte av det tyngre slaget. Men Orange is the new black beskriver en process som är oerhört intressant: helvetet är kanske de andra, men mest av allt behöver vi dem."Ulrika Stahre
"Författarens imponerade sätt att blanda hårddragen fakta med sina egna upplevelser är också ett guldkorn i sig." "Piper Kermans bok uppmärksammar viktiga samhällsfrågor, ifrågasätter kriminalvården och avslöjar en värld som sällan får synas i rampljuset. Boken har inte riktigt det underhållningsvärde läsaren kanske förväntar sig men är desto mer viktig. Författarens imponerade sätt att blanda hårddragen fakta med sina egna upplevelser är också ett guldkorn i sig. Med andra ord, där tv-serien får omvärlden att skratta är det boken som förstummar och berör."Emelie Sjölund
norran.se
"Stark skildring känd från tv" /Skånska Dagbladet "Jag sträckläser boken på samma sätt som jag i princip sträcksåg serien och kan konstatera att den är ett väldigt bra och sakligt komplement till serien och att den definitivt får tiden att gå i väntan på säsong två. Som jag nog kommer att se med lite andra ögon efter att ha läst boken..."Gunilla Wedding
"Ja, jag rekommenderar ”Orange is the new black”. Både som bok och teveserie."
Utgiven: december 2014
Utgiven: mars 2014

Piper Kerman har skrivit självbiografin Orange Is the New Black: My Year in a Women's Prison som även blivit TV-serie på Netflix. Hon arbetar idag som kommunikationskonsult och är en flitigt anlitad föreläsare för alltifrån juridik- och kriminologistuderande till försvarsadvokater och volontärer. Hon arbetar aktivt för att förbättra förhållandena i USA:s kvinnofängelser och sitter bland annat i styrelsen för Women's Prison Association.