Omslagsbild: Jag befinner mig i ett överflöd av kärlek

Utgivningsdatum: 2014-08-18
Recensionsdatum: 2014-09-08
ISBN: 978-91-1-305863-4

Jag befinner mig i ett överflöd av kärlek

Det är 1500-tal och en viss Henrik Tudor kliver bredbent in på den historiska scenen. Så småningom ska han bli en av världshistoriens mest berömda personer, den fromme reformistkonungen med alla döda och dödade drottningar, den blodbesudlat lyxälskande krigsherren, visdiktaren med riddaridealen, torneraren och torteraren, tennisservens uppfinnare, klosterväsendets baneman, kvinnokarlen med potensproblem som gick över lik för att få en son, mannen med europas spänstigaste och stiligaste ben som under sitt sista sjukligt feta decennium fick vinchas upp på hästryggen.

Ulf Karl Olov Nilssons första roman följer Henrik i hosorna från födsel till dödsögonblick i lika sorgliga som stundom absurdt komiska tablåer - en ömsint katalogaria som ständigt överraskar och ömsint bedrar sin konung med mikroessäistiska explosioner, innovativa listor och dialoger från helvetet.
"Det är förvånansvärt lätt att sträckläsa denna roman" /Expressen "Det är förvånansvärt lätt att sträckläsa denna roman trots dess ständiga scenbyten. Det är ibland pratigt och lätt utmattande, men jag är oerhört förtjust i dess anarkistiska anslag. Framför allt handlar det om hur det lätta och det svåra obekymrat tumlar om vartannat. Hur något kan vara så till synes avancerat och samtidigt så tillgängligt, på ett närmast Erik Beckmanskt vis. Just så här lekfull och viktig kan ju romankonsten vara." Annina Rabe, Expressen
"Skriven med poetisk nerv och underfundig humor." /M-Magasin
"Så blir en cirkel sluten och en fantastisk roman fullbordad." /Aftonbladet "Och ja, det finns en oerhört befriande humor här, inte minst i det att UKON komprimerar, destillerar verkligheten till en absurd fars. Det finns i Jag befinner mig i ett överflöd av kärlek både en maktkritik och en språkkritik invävd i texten, vårt behov av hierarkiska och linjära mönster blir mycket tydligt. UKON arbetar med en medveten collageteknik, en litterär "cut up"teknik där han samplar sig fram till sin egen unika stil genom att använda sig av exempelvis Shakespeare, Oidipus och ett antal av Carl XVI Gustafs tal, plockade från hovets hemsida. Så blir en cirkel sluten och en fantastisk roman fullbordad."Kristian Lundberg
"En minst sagt egensinnig roman." "Nilssons Henrik Tudor Rex är lika psykiskt bred som han är fysiskt överviktig, och ”Jag befinner mig i ett överflöd av kärlek” sväller, förökas och förvandlas, gäckar och irriterar. En minst sagt egensinnig roman."Josefin Holmström
171 kr Nedladdningsbar bok - E-bok
Utgiven: augusti 2014

Ulf Karl Olov Nilsson, också kallad UKON, är poet, psykolog och psykoanalytiker. Han sitter i redaktionen för tidskrifterna Glänta och Arche och har ett femtontal diktsamlingar bakom sig. Han slog igenom med diktsamlingen Stammar (2002) och blev nominerad till Augustpriset för Synopsis (2007). Hans senaste bok var en historisk roman om Henrik VIII, Jag befinner mig i ett överflöd av kärlek (2014).