Omslagsbild: Älskade terrorist

Utgivningsdatum: 2016-03-04
Recensionsdatum: 2016-03-16
ISBN: 978-91-1-305913-6

Älskade terrorist

16 år med militanta islamister
"När barnen somnat satte jag på vattnet i badrummet, så att de skulle tro att jag duschade om de vaknade. Sedan kontrollerade jag från fönstret när poliserna gjorde sin runda. Precis när de passerat min port gick jag med snabba steg nerför trappan och ut på Damaskus gator."

Älskade terrorist är berättelsen om en ung kvinna från de välbärgade villakvarteren i Halmstad som går med i den internationella jihadrörelsen och stannar där i 16 år. Från slutna grupper i Sverige tar hon sig över Berlin till mujahedins hemliga träningsläger vid gränsen till Tjetjenien. Vid sin sida har hon sin man, idag efterlyst som global terrorist. I Damaskus grips Anna och hennes tre barn av diktatorn Bashar al-Assads säkerhetstjänst och fängslas.

Anna Sundbergs vittnesmål är unikt, också internationellt sett. Få män - och nästan inga kvinnor - har vågat eller kunnat berätta inifrån jihadismens vardag.
200 kr Bok - Inbunden
Utgiven: mars 2016
69 kr Bok - Pocket
Utgiven: december 2016
Utgiven: mars 2016
139 kr Nedladdningsbar bok - MP3-fil
Uppläsare: My Holmsten
Utgiven: juni 2016
"Brutalt ärlig skildring inifrån jihadrörelsen" /DN "Sundberg har skrivit en brutalt ärlig och uppriktig skildring inifrån jihadrörelsen. Det är sannerligen inte vackert, och min beundran för Sundbergs mod att se sitt eget agerande med friska och kritiska ögon är stort. Min önskan är att Sundbergs helt unika erfarenheter från lejonets kula tas till vara. Sundberg borde genast knytas till Mona Sahlins expertgrupp för att motverka våldsbejakande extremism."Ann Heberlein
"Fascinerande och vämjeligt" /Tidningen Vi "Anna från Halmstad berättar själv i denna bok med varsamt stöd av journalisten och författaren Jesper Huor - vars lätta hand knappt anas, vilket är högsta beröm. /.../Boken är fri från allt litterärt raffinemang. Historien är rakt och enkelt berättad. Konstlös, i ordets bästa bemärkelse. Hennes berättelse är hela tiden fascinerande; ibland går det inte att låta bli att känna nästan ett slags vämjelse inför människosynen hon skildrar. Men framför allt känner jag beundran för hennes mod. Detta är en berättelse om hur den jihadistiska miljön fungerar inifrån. Kunskap som tyvärr är viktig idag." Torbjörn Elensky
"... ett viktigt vittnesmål från en av världens mest stängda kulturer ..." /Borås Tidning "Journalisten Jesper Huor bryter av hennes vittnesmål med uppdateringar från nyhetsrapporteringen, och de kanske mest brännande texterna är när Annas äldste son redogör för sina minnen; en barndom där han red på hästar, som femåring fick testa att skjuta med riktiga vapen och alltid förväntades tänka på Allah. "Älskade terrorist" väcker många frågor som inte enbart handlar om, ursäkta nu, söndagsbilage-sensationalism över "det här sjuka hände mig, can you believe it!" Anna Sundbergs raka text, sammanhanget vi alla känner till och salafisternas envetenhet - det är viktigt att ta in och kanske, lära något av."Rebecka Åhlund
"Viktig inblick i jihadismens mörker"

Jesper Huor är journalist och författare till böckerna Sista resan till Phnom Penh (2006) och I väntan på talibanerna (2010).  Han har också gjort den prisbelönta radiodokumentären Bibliotekarien.

Anna Sundberg är utbildad grundskollärare och arbetar idag fackligt med skolfrågor.