Omslagsbild: Norrut åker man för att dö

Recensionsdatum: 2014-09-08
ISBN: 978-91-1-305950-1

Norrut åker man för att dö

Platsen är Västerbotten. Sara och Benjamin har precis träffats och åker runt i en gammal Volvo. På en bensin­mack skjuter de pojken som står i kassan. Han blir det första offret på deras mordturné. Lávra städar och Karim står i köket på Hotell Skellet när polisen dyker upp i jakt på mördaren. De vet vem de söker. Andreas måste lämna sin älskade Slavoj för att fara hem och begrava sin lillebror.

Norrut åker man för att dö kan vara en roman om ett brott, men inte det man först tror. Den kan vara en roman om Västerbotten och om vad vi ärver och hur det påverkar oss. Den kan också vara en översättning av Bruce Springsteens Nebraska. Eller så är Ida Lindes nya roman en plats där skräcken och rädslan får husera fritt.
"Om ni frågar mig så tror jag på en Augustpris-nominering..." "Det finns inte ett enda överflödigt ord . Ida Lindes språk är poetiskt vackert med sparsmakad exakthet. Hon är nära sina karaktärer, berättar lågmält och kärleksfullt om människorna vars livs samspelar med händelserna i romanens upptakt. I elva kapitel berättas om elva människoöden, människor som alla funderar över de snåriga stigar de kommit att vandra. Mitt hjärta snörs ihop, jag får en klump i halsen när jag läser om Simon. Jag gläds åt att Karim och Lávra i alla fall har varandra. Dessa människoöden jag möter i ett enda kort kapitel går mig djupt till sinnes. /.../Om ni frågar mig så tror jag på en Augustpris-nominering för  Norrut åker man för att dö utgiven av Norstedts 2014."Margaretha Weimar
"Hon skulle kunna göra poesi av ett rättegångsprotokoll." /NT "Lindes människor är nollställda och hon är mörk när hon låter dem famla efter existentiella svar som ett sätt att besvärja känslor av desperation. Tonen är direkt, tveklös och osentimental, diskursen komprimerad, tät och nedkokt till ett poetiskt koncentrat som är skarpt och beskt. Inget ämne är för tungt eller trivialt, komplicerat eller alldagligt. Hon skulle kunna göra poesi av ett rättegångsprotokoll. Prosalyrikern Ida Linde väjer inte för något."Catrin Villaume Fägerstrand
"Mångtydigt Västerbotten på gränsen till undergången" /DN "Ida Lindes roman är mättad av ofrivilliga möten, tillfälligheter och samband som kanske inte alls är ofrivilliga eller tillfälligheter. Jag överlåter de personliga tolkningarna till läsaren av denna utmärkt mångtydiga roman."Jonas Thente
"Ida Linde skriver historier man vistas i, snarare än läser, och jag kan faktiskt inte beskriva hur skönt det är att få vara i denna skugga, där inte allting är utrett och lagt tillrätta." Marie Peterson, Tidningen Vi
60 kr Bok - Pocket
Utgiven: oktober 2015
Utgiven: augusti 2014