Omslagsbild: Över kinesiska havet

Översättare: Lotta Eklund
Utgivningsdatum: 2015-03-18
Recensionsdatum: 2015-04-07
ISBN: 978-91-1-305957-0

Över kinesiska havet

Andra världskriget står för dörren när en norsk familj öppnar ett hem för "mentalt svaga". Snart fylls hela huset av patienter: den religiöse Christian Jensen, den tyste Matiassen som sitter i sin gungstol, den beläste Onkel Josef. Efter ett tag flyttar dessutom fem bröder och systrar in i huset. Josef kallar dem "tokingarna från Stavanger" men de blir snart en del av den stora familjen.

Gaute Heivoll, som fick sitt genombrott med Innan jag brinner, har ännu en gång skrivit en roman som baserar sig på verkliga händelser. Med fantastiska människoporträtt gestaltas minnet, hur det sovrar och döljer, går från berättaren som vuxen till berättaren som barn.

Ytterst kanske det är en roman om att våga ta ton - och att låta sin röst sjunga med full kraft.
200 kr Bok - Inbunden
Utgiven: mars 2015
149 kr Nedladdningsbar bok - E-bok
Utgiven: mars 2015
"Betyg 5" /Marie Peterson, Icakuriren "Perspektivet ger svalkande distans och den vuxnes möjlighet till insikt i den katastrof som inträffade, men lämnar också gott om utrymme för humor och fantastiska personporträtt."
"Jag vet mig inte på mycket länge ha läst en roman som rymmer så mycket varm medmänsklighet. Det är rent av ett slags kärleksroman, till det annorlunda." "Han skriver en rak, enkel prosa, omedelbart fångande och med vackra bilder. Översättaren Lotta Eklund har förmedlat den till en väldigt fin och följsam svenska."Torbjörn Flygt
"Heivoll hanterar sina figurer lika varsamt som berättarens mor och far när de skötte sina "dårar". Hans ömsinta hållning omfattar också allt det andra, naturen, traktens människor, det jordiska." /Norrländska Socialdemokraten "Över kinesiska havet liknar nästan inte en roman. Det är den kanske stillsammaste bok jag läst. Det finns nästan ingen handling. Och det som händer de fem sätter egentligen inga spår i dem. Man samtalar inte mycket, dialoger saknas nästan och de i familjen byter bara ett par ord om sådant som är självklart. Det är som om Heivoll bara plockat upp sina figurer och stoppat in dem i en bok. Hur han nu burit sig åt."Dan Sjögren
"'Över kinesiska havet' är en roman om godhet ..." /Nils Schwartz "Heivoll berättar om denna 1940-talsvärld med en lågmäld melankoli som aldrig flörtar med den publikfriande freakshow som kunde ligga nära till hands.Berättarjagets föräldrar är romanens diskreta hjältar, medmänsklighetens tålmodigt framhärdande apostlar. "Över kinesiska havet" är en roman om godhet, men fjärran från Björn Ranelids pompösa retorik."Nils Schwartz

Gaute Heivoll, född 1978, fick sitt stora genombrott med den självbiografiska Innan jag brinner. Boken har sin utgångspunkt i de pyromandåd som drabbade hemorten i slutet av 70-talet. Förutom sitt författarskap har han varit verksam som skrivarkurslärare i Norge och Frankrike. Han är bosatt i Kristiansand.

Innan jag brinner belönades med Bragepriset med nomineringen:

”Gaute Heivoll utmärker sig som en storartad författare med Innan jag brinner. Romanen är både en psykologisk thriller, en dokumentärroman och en konstroman med utgångspunkt i de pyromandåd som drabbade författarens hemby Finsland en försommar 1978. Från allra första stund blir man gripen av de skrämmande bränderna, men även av de realistiska och trovärdiga karaktärerna. Gaute Heivoll tecknar en närbild av sin hemby - och därigenom av sig själv - med ett språk som är både vardagligt och otvunget litterärt."