Utgivningsdatum: 2014-09-10
Recensionsdatum: 2014-10-01
ISBN: 978-91-1-305986-0

Räkna med känslorna

Tankar från en murvel som blev börs-vd
Möt den prisbelönte journalisten som tog steget till styrelserummen och blev vd för TV4-gruppen.

"Jag vill beskriva min bok som en hisnande blandning av erfarenheter från både chefandet och avslöjande inblickar i mediernas utveckling. Det är en personlig betraktelse där händelser från interna möten, styrelsebeslut och tidigare ej berättade händelser nu får nå offentligheten. Mitt i dramatiken med starka och kända tv-personligheter och andra makthavare läggs en mosaik av erfarenheter som handlar om ledarskapet och dess tuffa utmaningar, parallellt med ansvaret i den maktutövning som journalistiken innebär."
Jan Scherman
Utgiven: september 2014
"Sällan har jag läst en bok som är så lustfyllt berättad." "Sällan har jag läst en bok som är så lustfyllt berättad. Scherman, som växte upp i Linköping, gjorde en lysande karriär inom media och krönte sin bana som vd för TV4, formligen brinner av berättarlust. Det är flyhänt och rappt skrivet, så där som stilistiskt skickliga kvällstidningsmurvlar kan få till det när de har en bra dag på jobbet och ett tacksamt ämne att bita i. Det är full fart från början till slut och inte sällan finns den där glimten i ögat, den självironiska kommentaren som gör att man som läsare bara vill fortsätta att frossa i alla mer eller mindre fantastiska anekdoter som fyller sidorna."Fredrik Quist, Östgöta Correspondenten
Läs kapitlet Management by sausage
chef.se
"Boken ger en fascinerade inblick i mediemaktens innersta kretsar." /Expressen
" ... en livfull och öppenhjärtig bok." /DN "Jan Scherman vet hur man både provocerar och vinner sympatier, han lyfter in andra, sådana han jobbat med eller mött och som per mejl beskriver ett skeende eller sina tankar. Givetvis inte Schermankritiska, men det bryter upp minnenas svada. Bäst är när hustru Margareta några gånger tar över tangentbordet och liksom bromsar honom eller skeptiskt kommenterar något."Niklas Wahllöf

Jan Scherman är skribent, debattör, tv-producent och kallar sig diversearbetare.

Han fick sitt första reporterjobb på Östgöta Correspondenten 1969 och har sedan dess arbetat på SR, SVT och länge på TV4, som grävande reporter, programledare och mellan 2001 och 2011 som VD. Han har skrivit flera debattböcker och fått Stora Journalistpriset. Jan Scherman är också ledamot av Korvakademien och presenteras där med tre ord: "korvälskare, skribent, direktör".