Översättare: Keiko Kockum
Översättare: Irmelin Fritzell
Utgivningsdatum: 2015-01-28
Recensionsdatum: 2015-02-16
ISBN: 978-91-1-306007-1

Kvinnan i sanden

En insektssamlare försvinner spårlöst och dödförklaras sju år senare. I själva verket lever han fortfarande i en liten by vid havet. Folket som bor där för en desperat kamp för överlevnad och håller insektssamlaren fången i en sandgrop tillsammans med en kvinna. Varje dag tvingas de skyffla undan sand för att skydda byn från att dränkas - och hela tiden när mannen en dröm om att en dag kunna fly.

Kobo Abes modernistiska mästerverk är en tydlig föregångare till Haruki Murakami och hans blandning av surrealism och realism. Nu presenteras Kvinnan i sanden i Norstedts klassikerserie med ett nyskrivet förord av Inger Edelfeldt.

"Nu när jag fått Nobelpriset hoppas jag att åter få fler läsare. Det är mycket värdefullt för mig, även om jag menar att det skulle ha mottagits av Kobo Abe." Kenzaburo Oe

200 kr Bok - Inbunden
Utgiven: januari 2015
149 kr Nedladdningsbar bok - Epub
Utgiven: januari 2015
"... utan tvekan en av vårens stora läsupplevelser..." "Det är en vacker och skräckfylld roman, som bitvis blir smärtsam att läsa, men som framkallar ögonblick av stor lättnad när sanden plötsligt slutar falla, innan den börjar igen. "Kvinnan i sanden", som utan tvekan en av vårens stora läsupplevelser, ramar fulländat in människans obegripliga livsvillkor och hennes svårigheter att förhålla sig till dem."Hanna Stjernfeldt
"Skrämmande och gripande roman" "I grunden handlar de alla, som här, om en stor och ödslig ensamhet. "Kvinnan i sanden" är en kuslig, störande, skrämmande, men också gripande berättelse om ensamhetens helvete och den aldrig stillade törsten efter illusioner i en öken av meningslöshet."Fabian Kastner
"Det är en fruktansvärt stark bok - en oförglömlig läsupplevelse." /Smålandsposten "Denna översättning till svenska måste sägas vara en betydelsefull litterär händelse. Kōbō Abe är ett mycket stort och välkänt namn i den japanska litteraturen och den sedemera även filmatiserade Kvinnan i sanden var hans stora genombrott som författare. /.../ Skildringen känns faktiskt så till den milda grad konkret att jag får hejda impulser att blåsa bort imaginära sandkorn som letat sig in mellan sidorna. Detta samtidigt som jag ignorerar rösterna ovanifrån som hojtar åt mig att sluta läsa och börja skyffla istället."Kristian Fredén
"... ett existentiellt drama som genom sina utmanande reflektioner för tankarna till Jean-Paul Sartre och Samuel Beckett." /Gefle Dagblad "Kôbô Abe skapar en laddad förväntan som oavbrutet stegras, ett existentiellt drama som genom sina utmanande reflektioner för tankarna till Jean-Paul Sartre och Samuel Beckett. Kôbô Abe har en sällsynt välutvecklad begåvning för att lyckas med det ytterst svåra att låta det absurda bli till hård och levande realism och det realistiska att framstå som absurt. Inte minst denna förmåga gör Kvinnan i sanden till en stor läsupplevelse, den åstadkommer en närmast oemotståndlig malström i sanden - virvlarna drar och lockar, förför och förskräcker."Crister Enander

Kobo Abe (1924–1993) räknas av många som en av Japans stora modernister, uttryckligen inspirerad av Kafka och Edgar Allan Poe. Han växte upp i Manchuriet men återvände 1941 till Japan där han utbildade sig till läkare. Hans stora internationella genombrott kom med romanen Kvinnan i sanden 1962. I flera år var han favorit till Nobelpriset och när landsmannen Kenzaburo Oe fick priset hyllade han Abe som sin generations stora japanske författare.