Recensionsdatum: 2014-12-17
ISBN: 978-91-1-306022-4

Denna dagen, ett liv

En biografi över Astrid Lindgren
"Jag bara lever på och tycker att man ska behandla var dag som om den var den enda man har", sa Astrid Lindgren som avled 2002, vid 94 års ålder.

Orden "Denna dagen, ett liv" följde henne hela vägen genom livet, kärleken och konsten, som ett mantra och en mening med människans oförskämt korta liv: Grip det, njut av det, använd det!

Denna dagen, ett liv är den första nordiska Astrid Lindgren-biografin på fyrtio år. Den bygger på en mängd okända och aldrig tidigare publicerade brev, dagböcker och fotografier, samt på samtal med Astrid Lindgrens dotter Karin Nyman, som på nära håll följde sin berömda mors karriär och kluvenhet inför berömmelse, rikedom, ensamhet, makt - och män.
"Skulle jag ge hans bok rättvisa så blev den här recensionen minst tjugo sidor lång." "Jens Andersen skriver med samma varsamma penna om hennes svårigheter och livskriser utan att en enda gång överträda biografens svåra balansgång mellan att berätta så sant och mycket som möjligt och att inte kliva över en gräns för anständighetens integritet.Skulle jag ge hans bok rättvisa så blev den här recensionen minst tjugo sidor lång. Ett långt liv berättas och en ofantlig arbetsmyra som Astrid Lindgren var, med allt från författarskapet, förlagsarbetet och hennes på senare år politiska engagemang.Andersen vill utnämna henne till den första ekofeministen. Visst hade hon själv värjt sig för epitetet, men sämre eftermäle kan man få."Eva Wahlström
"Som biografi betraktat är det helt enkelt en lysande bok - sömlös, välskriven, med ett flyt som biografier sällan har." /Anneli Dufva
sverigesradio.se
"Vackert och kärleksfullt om Astrid" "I allt detta finns ständigt en ton av melankoli och Jens Andersen betonar böcker som "Nils Karlsson Pyssling" och "Sunnanäng" som viktiga för förståelsen av hennes liv och författarskap. Detta är en vacker och kärleksfull biografi som lyfter det stora litterära skapandet, men som inte heller väjer för den privata världen av sorg, ensamhet och svek. Lyckan som ständigt silas genom sorg och ensamhet. Sådant var hennes liv och sådana är också barnen i hennes böcker. Eller som hon själv skrev 1954; ”Riktigt glad var jag bara som barn, kanske är det därför jag tycker om att skriva sådana böcker där jag får återuppleva detta ljuva tillstånd”."Jakob Carlander
"Jens Andersen skriver med inlevelse, humor och respekt." /Vetlanda-Posten "Inte minst genom de många brevcitaten träder Astrid lindgren levande fram inför oss, vass, glad, oavbrutet kreativ och sorgsen. Varsamt behandlar Jens Andersen alla de svåra stunderna i Astrid lindgrens liv. trots de yttre framgångarna blev de många nog. /.../Mycket mer skulle kunna sägas om denna så rika biografi, men det är bara att önska att så många som möjligt tar sig tillfälle att läsa den. Jens Andersen skriver med inlevelse, humor och respekt. Genom honom kommer vi Astrid Lindgren mycket nära."Karl Lindkvist (Författare, forskare, lärare)
229 kr Bok - Inbunden
Utgiven: december 2014
188 kr Nedladdningsbar bok - E-bok
Utgiven: december 2014

Jens Andersen, född 1955, Ph.D i nordisk litteratur vid Köpenhamns Universitet, litteraturredaktör på Berlingske (1995–2013), litteraturkritiker i Weekendavisen och Politiken. Han har bland annat skrivit biografierna Thit – den sidste valkyrie (1990), Til døden os skiller – et portræt af Tove Ditlevsen (1997), Andersen – en biografi (2003), Frankie Boy – en biografi om Frank Arnesen (2008), Ole Lund Kirkegaard – en livshistorie (2010) och M – 40 år på tronen (2012), det stora porträttet av drottning Margrethe.

Biografin om H. C. Andersen har översatts till norska, tyska, engelska och kinesiska. För sina verk har Jens Andersen tilldelats Georg Brandes Prisen, Weekendavisens Litteraturpris, Søren Gyldendal Prisen och H.C. Andersen Legatet.