Omslagsbild: Tre systrar och en berättare

Utgivningsdatum: 2014-10-15
Recensionsdatum: 2014-11-03
ISBN: 978-91-1-306059-0

Tre systrar och en berättare

Roman i fyra akter
Året är 1948. Karg efterkrigstid råder med varubrist, ransonering och osäkra framtidsutsikter. I en liten cellulosa­doftande hamnstad vid Bottenvikens kust beslutar sig det lokala amatörteatersällskapet för en djärv satsning - man ska sätta upp Anton Tjechovs pjäs Tre systrar.

De tre unga kvinnor som får huvudrollerna som Olga, Masja och Irina har inte mycket annat än sin ungdom och sitt teaterintresse gemensamt. Den nyblivna folkskollärarinnan Ulla-Maj, som spelar Olga, har flytt undan sin uppväxt och en förbittrad mor i Sydösterbotten. Margit (pjäsens Masja) förväntas av sin borgerliga omgivning gifta sig och bli hemmafru, och intalar sig att det är vad hon vill. Irinas roll spelas av den drömmande Iris, som är dotter till stadens latrinkusk. Amatörerna regisseras av ett verkligt fullblodsproffs, konstnärsprofessor Mirjam Bergbom är utbildad i Moskva och före detta teaterchef från Helsingfors. Med bestämd hand driver hon sina oerfarna adepter.

En tragedi drabbar teaterensemblen minuterna innan ridån går upp för Tre systrar. Det som sker kastar också sin skugga över huvudrollsinnehavarna Ulla-Maj, Margit och Iris liv.

Med Tre systrar och en berättare inleder Lars Sund en planerad trilogi om Finland under 1900-talets senare hälft och 2000-talets första decennium.
Utgiven: oktober 2014
"Det är både en smittande och mustig berättelse."
"Ja, det här är på många sätt en rik och fullödig roman." "Det är lätt att bli förälskad i finlandssvenskans lite gammalmodiga och ofta mer bildrika språk. Det blir jag också när jag läser Lars Sunds senaste roman, ”Tre systrar och en berättare”."Oline Stig
"Virtuos, fräck och påhittig" "Lars Sund har alltid haft en lekfull inställning till berättarrollen. Så även här. /.../ Lars Sund är något av en språklig virtuos, han är fräck och påhittig och drivs av en stark ordglädje som smittar av sig på läsaren och skänker läsglädje. Vi ser fram emot hans fortsatta berättande om det moderna Finland och i synnerhet då Österbotten."Christer Nilsson
"Medryckande om människan" /BT "Det är en veritabel väv av historier och levnadsöden vi hinner få ta del av inom de 537 sidorna."Kristian Fredén

Den finlandssvenske författaren Lars Sund är född och uppvuxen i Jakobstad. Under några år i början på 60-talet bodde han också med sina föräldrar i New York. Efter studier i engelska, svenska och litteraturhistoria vid Åbo akademi flyttade Lars Sund 1978 till Uppsala där han började arbeta som journalist och litteraturkritiker på Uppsala Nya Tidning. Sedan 1999 är han emellertid författare på heltid. Han är fortfarande bosatt i Uppsala.

Lars Sund debuterade 1974 med Ögonblick, hans hittills enda diktsamling. Den följdes året efter av den energiskt berättade generationsromanen Natten är ännu ung (1975). För bokens huvudperson Erik framstår Jeppis (Jakobstad) som en inskränkt håla. Hans småborgerliga föräldrar tillåter honom dessutom inte umgås med vem han vill. Till deras förtvivlan ingår han i ett rockband, fullt av slynglar med vänstersympatier. Den stora katastrofen inträffar emellertid först när han upptäcker att Suzie på en fest står och grovhånglar med en kille.

Efter ytterligare en roman, Vinterhamn (1983), som beskriver studentlivet i Åbo på 1970-talet, fick Lars Sund sedan sitt stora genombrott med Colorado Avenue (1991). Romanen omspänner fyra decennier och skildrar med episk bredd amerikaemigranter som återvänder till sin fiktiva hembygd Siklax i Österbotten. Den innebar också ett berättartekniskt uppbrott från de tidigare romanernas realism med motiv hämtade från ungdomsåren. I Colorado Avenue blandas magisk realism och folkliga skrönor med dokumentära inslag till en mycket underhållande och ganska burlesk kompott. Sund prövar dessutom olika genrer, vänder och vrider på berättarperspektivet, brukar provinsialismer etc. Han har själv medgivit att han inspirerats mycket av den norske författaren Kjartan Fløgstad.

Colorado Avenue fick sex år senare sin fortsättning i Lanthandlerskans son (1997). Om Dollar-Hanna var huvudperson i den förra boken är det hennes son Otto som här träder i förgrunden. Som läsare får man träffa den före detta spritsmugglaren m.m. som 94-åring på en ö i Siklax skärgård, där han berättar om sina äventyr i Amerika för dottersonen (= identisk med berättarjaget. Eriks bok (2003), nominerad till Nordiska rådets litteraturpris 2004, är sedan den avslutande delen i den storslagna Siklax-trilogin. Vi har här kommit till tredje generationens Siklax-bor, den som var barn när finska vinterkriget bröt ut. Via titelpersonen Eriks karriär som spion inom CIA, blir denna bok också en berättelse om kalla kriget.
Källa: Alex författarlexikon